Læsetid: 3 min.

Kontra-intuition

Informations modellæser er ham eller hende der tænker kontra-intuitivt. Ham eller hender der altid hap blik for det uselvfølgelige i selvføgelighederne
Debat
14. december 2002

Informations modellæser er ham eller hende der tænker kontra-intuitivt. Ham eller hende der altid hap blik for det uselvfølgelige i selvføgelighederne

Kommentar
I 1990 holdt Umberto Eco på Cambridge University i USA tre forelæsninger om fortolkning og overfortolkning. Over for postmodernistiske forestillinger om, at tekster kan betyde alt, fremhævede han, at der er grænser for, hvordan tekster kan udlægges. Det er ikke sandt, at hvad som helst går an. Blandt andet fordi en hvilken som helst tekst underforstår en læser. Den rummer det, som Umberto Eco kalder en »modellæser«, dvs. den model af læseren, som impliceres af teksten, og som ofte kan være forskellig fra de empiriske læsere, dvs. dem der rent faktisk læser teksten.
Hvorfor nævner jeg nu det? Jo, jeg kom i tanke om det, da jeg for nylig blev bedt om at skrive en kommentar til den nu hedengangne avis Dagen. Intet skal være uforsøgt, så jeg sagde ja tak og gik i gang. Men for første gang fik jeg en følelse af, at teksten ikke ville komme ud af tangenterne. Hvorfor ikke? Fordi min tekst ikke kunne finde sin modellæser. Der var hverken nogen at henvende sig til eller argumentere imod. Det var nok Dagens afgørende problem. Avisen havde ganske vist nok en flok empiriske læsere (selv om man kan forstå af de lemfældige abonnementsordninger, at det kan være svært at afgøre hvem og hvor mange), men den havde ikke nogen modellæser.
Men hvem er så modellæseren på Information? For mig er det ham eller hende, der tænker kontra-intuitivt. Det vil sige ham eller hende, der altid har blik for det uselvfølgelige i selvfølgelighederne.
Hvis denne modellæser er placeret på venstrefløjen – og det er vel udgangspunktet for de fleste Informationslæsere – så er han eller hun skeptisk ved standardformularerne. Nej til EU, nej til globalisering, alt det kan enhver sige i søvne. Derfor gælder det om at undersøge gyldigheden af det modsatte standpunkt: Er en økonomisk og politisk styrkelse af EU ikke det væsentligste demokratiske projekt i en verden, der ikke længere kan håndteres af nationale demokratier, og som ikke bør håndteres af det nye Roma i Washington DC? Er globalisering ikke, basalt set, forudsætningen for at global armod og ulighed kan bekæmpes?

Tilsvarende kan alle og enhver latterliggøre Fogh Rasmussen og sige, at hans sejr i november 2001 skyldtes spindoktorer og sammensværgelse og tidernes ugunst. Derfor er det værd at afprøve den påstand, at Fogh Rasmussen først og fremmest er venstrefløjens skyld. Og at valgsejren ikke skyldes, at vælgerne blev vildledt – men at de valgte det, de i forhold til alternativet syntes, var bedst.
Denne kontra-intuitive person er min modellæser, som jeg forsøger at skrive frem, og som jeg i det hemmelige plejer omgang med i mine klummer – også selv om den empiriske læser undertiden mener noget andet.
Men hvad er kriteriet for kontra-intuition? Bliver det ikke bare et Rasmus Modsat standpunkt? Her melder der sig et relevanskrav: Modsigelserne skal være plausible og – i hvert fald i princippet – tilsluttelsesværdige. Her gælder alene det gode skøn. Det journalistiske skøn, hvis vi taler om en avis. Det videnskabelige skøn, hvis det er teorier, der skal falsificeres.
Ikke alene er det mit ideal. Jeg bilder mig også ind, at det er avisens: Information er, modsat de fleste andre aviser, en kontra-intuitiv avis. Den vender verden på hovedet. Den anfægter skråsikkerheden og selvfølgelighederne. Ja, den gør minsandten da også det modsatte: Siger alt det rigtige og prægtige, og gør det så tit, at teksten bliver selvkørende og stilen selvbærende som et oppustet badedyr. Heldigvis, vil jeg tilføje. For kontra-intuition forudsætter selvfølgeligheder.
Netop her adskiller Information sig fra Dagen: Den har en modellæser, som spalter sig i anskuelser. I dem der sætter spørgsmålstegn ved selvfølgelighederne. Og dem som repeterer alt det rigtige. Kampen bølger. Derfor overlever Information, selv når Dagen går på hæld.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her