Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
12. december 2002

Drømmestof
Vedrørende ’billetmrk. søren kierkegaard’: Enten har jeg drømt om Søren Kierkegaards avisannonce vedr. filosofiundervisning som privatdocent mod slutningen, eller også har jeg det – hvad jeg tror – fra Joakim Garffs aldeles banebrydende bog fra 2000 om geniet i købstaden, som Flemming Chr. Nielsen, der spørger mig derom ( 4. december), åbenbart ikke har læst. Jeg gider ikke checke det, men vil bede Nielsen og alle andre interesserede om at gøre dette i den aldeles uforlignelige bog af Garff, som derved kan få flere læsere end de mange, den allerede har haft. Sagen vedrører ikke kronikkens anliggende vedrørende geniets suicidium. Det har ingen reageret på, da selvmord er et effektivt tabu i moderne kultur. Modsat åbenbart incestabuet, såfremt ikke også Thomas Vinterbergs Festen tager fejl. Hvad jeg tror, den gør. Der er tale om drømmestof, og selv om livet kontra Shakespeare ikke skabes af det, så gør en god historie det. Ærbødigst.

Hans Jørgen Thomsen
lektor,dr. phil, Århus

Mageløs mytedannelse
SF og Enhedslisten har ifølge forsiden (9. december ) mistanke om, at Putin står bag terroraktionen i teateret i Moskva. Holger K. Nielsens ræsonnementet overgår Erasmus Montanus’ argumentation, om at Morlil er en sten, med flere grødlængder:
1) Der sker mange mærkelige ting i russisk politik.
2) Et stort antal tjetjenere kommer ind i Moskva med missilvåben og håndgranater.
Måske afslører Holger K. med samme niveau af visdom snart præsident Bush som bagmanden for terrorangrebene den 11. september 2001.

Jens Aage Poulsen
Mølvangvej 40, Jelling

Højere Nordsøskat i sigte?
Den danske stat ville blive mellem 6,3 og 6,9 milliarder rigere, hvis man havde en effektiv beskatning af Nordsøens olie og gas, fortæller økonomiminister Bendt Bendtsen i et svar til Enhedslistens Keld Albrechtsen. Olie- og gasselskabernes afkastningsgrad er vokset eksplosivt fra 36 procent i år 1999 til 86 procent i både 2000 og 2001. Store værdier fosser således udenom statskassen – og udenom sygehuse, skoler, jernbaneskinner og andre velfærdsinitiativer.
Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet har på denne baggrund meddelt, at de vil støtte en skærpet beskatning af Nordsøens værdier. Charlotte Brix fra Dansk Folkeparti har udtalt, at hendes parti gerne ser en frivillig aftale mellem staten og olieselskaberne. Frivillig! Hvis Brix holder fast i denne fremgangsmåde, sker der imidlertid ikke en dyt. Hvis samme Brix derimod bider sig fast i en anden af sine udtalelser, nemlig at Dansk Folkeparti godt kan forestille sig en øget olie- og gasbeskatning gennemført med Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten, vil der pludselig blive flyttet bjerge. Enhedslisten har fremsat et forslag om skærpet beskatning.
Spændende om Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti bider til bolle.

Søren Kolstrup
Hybenvej 21, Maribo

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her