Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
24. december 2002

Glade jul
Glade jul,
Dejlige sul,
Fogh er kravlet ind i skjul,
udenfor fryser vi andre så skønt.
Hvor politiblink dog lyser kønt.
Lønligt iblandt os de går,
lønligt iblandt os de går.
Glædelig jul.

Ane Havskov Kirk, Randbøldal

Bevar Folkekirken
Camilla Christensen har ret, når hun (11. december) peger på, at »de fleste danskere tilsyneladende ikke forbinder magtbegær, bagstræberiskhed og fundamentalisme (MBF) med vores egen uskyldige Folkekirke, der er ufarlig, fredelig«.... Nej, det gør de fleste ikke, for vi har en balance i stat-kirke-forholdet, der gør, at fanatisme og religiøs
idioti faktisk bliver inddæmmet. Det er derfor ulogisk, når CC ønsker adskillelse af stat og kirke, som med garanti vil give MBF hård medvind.
En privat kirkelig organisation er forretning, må sælge budskabet, leve op til tidens krav om synlighed og let forfalde til populisme. Javist, Folkekirken frasorterer ikke de ’firhjulskristne’, ej heller dem med tågesyn på kirken som national markør.
Men disse risikerer dog immervæk, når de kommer i kirken, som ved et under at få andet end sig selv i synet. For her er syner på spil, som netop taler MBF midt imod.
Inkarnationen forkynder, at Gud vil modtages, som man favner et barn. Den ene sande Gud er et spædbarn i den ene ende og en korsfæstet mand i den anden. Og Paulus leverer kærligt klarsyn: at i Kristus er der ingen forskel på kvinde og mand, græker og jøde...: Dvs. uanset biologi og nationalitet har enhver værdi, sådan overordnet set. Nej, må jeg be’ om Folkekirkens bevarelse, om ikke fra evighed til evighed, så rum tid endnu.
MBF er der nok af.

Inge Fredenslund
Bredgade 39, Karise

Religion er ikke lov
Jeg er enig med Tomas Bau ( 29. november) i at ’religiøs samtale kan opbygge fælles værdier i vort samfund... Den religiøse stemme er en blandt mange... men den skal igennem møllen af kritik før den sætter sit aftryk på vore love.’
Ved nærlæsning af mit indlæg vil du, Tomas Bau se at jeg ikke mener at vores demokrati er bygget på ’Guds imperativ’. Vi bør være bevidste om kristendommens indflydelse på holdninger, mentalitet og dermed forholdet mennesker imellem og altså derved også på vores lovgivning og hermed skabelsen af et demokrati formulering af menneskerettigheder o.s.v. Heri ligger at vi må begribe, at andre kulturer også sætter deres præg på menneskene hvilket vi følgelig har pligt til at respektere. Basis må være bevidstheden om det fælles menneskelige, at vi mennesker alle har en indbygget kulturel bagage, som ikke så nemt ændrer karakter. Heri ligger den indbyggede modsætning, at man hver især har lov til at beholde sin tro på ’den eneste Gud’ og lade andre have samme tro på deres Gud.
Religion og politik må være adskilt, samtidig med at vi ikke må glemme, at religion direkte eller indirekte er en del af alle menneskers mentalitet, følelser, viden, altså kulturelle egenart. På basis af et sådant broget samfund skabes regler for fællesskabet. Mennesket er suverænt, som Per Clausen udtrykker det i sit indlæg 9.-10. november, men forhåbentlig med trang til hensyn og respekt for andre. I dette land er det naturligt at aflæse denne holdning ud af den kristne tro og således være dybt rodfæstet og i længden afværge udvikling af et individualistisk egoistisk menneske.

Anne Andersen
Skovtoften 20, Bagsværd

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her