Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
24. december 2002

Lidt om historie – og geografi
Det undrer sikkert mange bornholmere, at de først er optaget i EU i 1995. Mange ville sikkert være ganske tilfredse med det, især i Gudhjem og omegn.
Også borgerne på Rügen må have været ganske tilfredse. de fik løsrevet sig fra DDR’s snærende bånd allerede i 1973, og var således det første område i det tidligere Østeuropa, der blev medlemmer af EU.
Sådan fremgår det i hvert fald af Informations grafikker på side fire og fem den 12. december.

Mette Thomsen
Hasselbakken 24, Hasselager

Forsvarsministerens underskud
Hvis skatteministeren eller kirkeministeren havde anvendt en milliard kroner mere end budgetteret, ville ministeren være blevet fyret på stedet, rigsret og rigsrevision ville være næste opholdssted for den økonomisk kreative bogholder, undskyld minister.
En enkelt minister og hans ministerium ser ud til at være undtagelsen fra reglen, nemlig forsvarsministeren og forsvarsministeriet. Dette økonomisk kreative ministerium har i flere årtier har skaffet sig ekstrabevillinger i julefrokosttiden.
Farum-skandalen repræsenterer de rene pebernødder i sammenligning med forsvarsministeriets årligt tilbagevendende budgetoverskridelser og efterfølgende ansøgninger til finansudvalget.
Med regeringens skattestop må der komme en ende på forsvarsministeriets kreative bogføring. Hvornår går forsvarsministeren og hans chef?

Holger Terp
Strandbyparken 4, Hvidovre

Flittige Thor
Jeg synes, at det virker mindre og mindre sagligt, at ’sagen’ om finansminister Thor Pedersens gård kan blive ved med at komme frem.
Nu sidst med Informations chefredaktørs David Trads’ forsikring i TV-Avisen om, at skal der blive ro, så må finansministeren gå af.
Det kan blandt andet – hævdes det – ikke passe, at man som 18-19-årig har stået for driften af ens fars gård. På mig virker det som utrolig uvidenhed om praksis i landbruget, eller blot målrettet politisering.
Jeg er landmandssøn og kender flere, der i denne alder har stået for driften af deres fars gård. Om Thor Pedersen har det, ved jeg ikke, men det lyder da meget sandsynligt, da han også den gang var både flittig og driftig.
Det er pinligt, at et tilsyneladende medie-flip kan simuleres som en storm begrundet i utroværdighed, hvis der, som mod Thor Pedersen, slet ikke synes at være baggrund for det. Uden at jeg i øvrigt har noget at sige for eller imod ministeren – men altså imod mediernes måde at grave i ’sagen’ på.

Frederik G. Sørensen
sognepræst, Ledøje

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her