Læsetid: 2 min.

Proppet til halsen

Et par ord om dyrplagerisk gåseleverproduktion
5. december 2002

Kulinarisk
Kære Søren Wedderkopp og Claus Christensen (Madartiklen den 30. november). For nogle år siden rejste jeg rundt i forskellige lande og interviewede overlevende fra Holocaust. Et af mine vidner drev et fjerkræslagteri uden for Tel Aviv, og han viste mig rundt på sin virksomhed. Foie gras var en af de store artikler, og det, han fortalte mig om produktionen, var mindre idyllisk end det billede, I fremmaner i jeres forsvarstale for denne delikatesse (30. november). Han indkøbte gæslingerne, som efter et sundhedscheck blev stationeret hos arabiske småbønder i Israel og de besatte palæstinensiske områder. Disse opfodrede gæssene med saltet majs.

Tvangsfodring
For at speede fedtleverens vækst op benyttede disse bønder ofte tvangsfodring: de fikserede gæssene og proppede maden ned i halsen ved hjælp af en særlig stok. Sådan havde man gjort i umindelige tider, når man lavede foie gras, forklarede min interviewperson. Hans far og bedstefar havde gjort det i Ungarn frem til 1944, hvor tyskerne dræbte dem.
Selv havde han taget teknologien med sig til Israel, hvor han som familiens eneste overlevende havde sat sig for at genskabe traditionsfirmaet. Også i Ungarn – efter sigende verdens førende producent af foie gras – bruger man fortsat denne metode.
Hvad har dyrplagerisk gåseleverproduktion nu med de lykkelige fjerkræ at gøre, som gækker rundt i jeres klumme? De lever jo, forstår vi, i Frankrig og opfodres i pagt med naturen. Ja, hvis det var så vel, ville jeg også tage den herlige spise til mig.
Men, Claus og Søren, hvad garanti kan I give for, at det, I køber som fransk foie gras, ikke er reeksport fra lande, der ikke tager det så tungt med husdyretik? Det største marked for gåselever fra Ungarn og også fra min interviewpersons fabrik er, ifølge hvad han oplyste, Frankrig. Lur mig, om ikke det meste bliver solgt videre under fransk etiket. Fransk fødevareindustri er jo god til at skabe fortællinger, der fremstiller dens produkter som ganske særligt gode og naturlige, men også god til at forfalske.
Så mon ikke der er al mulig grund til at tage dens salgspropaganda med – et gran salt?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu