Læsetid: 1 min.

Vejenes hersker

Rådet for Større Færdselssikkerhed havde inviteret lobbyist indenfor til seminar
Debat
21. december 2002

Lobbyisme
Bedst som tror, at man er til et seminar om større trafiksikkerhed – som tilfældet var med Rådet for Større Færdselssikkerheds årlige Trafikseminar tidligere på måneden – står en direktør fra statsorganets officielle sponsor – Volvo – pludselig frem, og et indlæg om tekniske løsninger til forebyggelse af lastvognsulykker udvikler sig til slet skjult propaganda for de såkaldte road trains. Det vil sige lastvognstog, som er seks-syv meter længere end gældende EU-standard på 18,75 meter.

Svært at sammenligne
Rigtigt er det, at de 25,25 meter lange vogntog allerede er godkendt i Sverige og Finland. Der er dog talrige argumenter imod, at disse road trains også skulle være gode for Danmark.
I modsætning til Sverige, Finland og Australien – kæmpemæssige, tyndtbefolkede lande – hvor udtrykket stammer fra, er Danmark karakteriseret ved små geografiske afstande og gamle industrivirksomheder, som først nås, når man har forceret en oftest middelalderlig byplan.
En ting er at skulle overhale disse monstrøse køretøjer på landevejene, noget andet er så at opleve dem i bybilledet optræde som elefant i en porcelænsbutik!
Jeg finder det ikke blot problematisk, at Rådet indgår sponsoraftaler med virksomheder, som har et tvivlsomt ærinde i forbindelse med trafiksikkerheden.
Eksisterer der ikke også et EU-direktiv om at reducere den farlige lastvognstrafik til fordel for godstog og skibsfart?
Hvis det er tilfældet, kan man sige, at Rådet for Større Færdselssikkerhed med sit Volvo-partnerskab er ude i en mesalliance. Her havde DSB eller Danmarks Rederiforening været mere relevante sponsoremner.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her