Læsetid: 3 min.

Min yndlingsmaler

Poul Anker Bechs præcise og detaljerede realisme får hele tiden en drejning, der trækker tæppet væk under beskueren
31. december 2002

Kommentar
På Corner, som åbnede tredje juledag, hænger et stort billede af min yndlingsmaler, Poul Anker Bech.
Billedet forestiller en muslimsk kvinde, som står på en strandbred ved siden af en gammel traktor og en grønthøster. På sandet har kvinden anbragt sin medbragte bagage: en slidt bærepose med et ubestemmeligt indhold. Bag hende ligger vandet i et næsten olieret havblik, som breder sig ud i en fjerndis.
Kvinden betragter med mild undren relikterne fra et forsvundet landbrugssamfund: en lillebitte Massey Ferguson og en alt for stor grønthøster. Det er tydeligt, at disse efterladenskaber fra den danske tradition har mistet proportionen, dvs. er kommet i utakt.
Alligevel har landbrugsredskaberne gang i noget. Den røde grønthøster ligner, som sådan nogle jo gør, et fortidsvæsen med sin alt for store krop og sit lille hoved for enden af den lange hals. Står den ikke, som tidligere på tilsvarende billeder køer og grise, og skuer forundret ud mod horisonten? Som om den spejder efter noget, den har glemt hvad var. Og traktoren? Den har tilsyneladende bare mistet sin funktion og står der, alt for lille, dvs. i legetøjsmål, til ingen verdens nytte.
Poul Anker Bech har vendt den almindelige modstilling på hovedet, den som hævder at ’vi’ er normale og ’de andre’ er sære, hvad enten konklusionen så er progressiv imødekommenhed eller reaktionær afstandtagen. Han har drejet standardoptikken 180 grader. Her er det ikke indvandrerkvinden, der ser fremmedartet ud, men den hjemlige verden, den danske tradition, der – set gennem hende, men også i sig selv og objektivt set – er fremmed. Denne traditionsverden er hverken reaktionær eller aggressiv. Den har bare mistet sin berettigelse og undrer sig over, hvor denne berettigelse blev af. Naturen, det blikstille vand, strandbredden og horisonten er, som den nu er, og som den altid har været.

Men også indvandrerkvinden er fremmed i verden. Bagagen synes at stamme fra Netto: Den billigst tænkelige indkøbspose med et indhold, der ikke længere kan identificeres. Helt normal og uagressiv ser hun ud, selv om hendes placering er formålsløs: Hvad laver hun dog her, på en dansk strandbred ved siden af et sæt danske landbrugsredskaber? Men hun tager dog disse traditionsobjekter i øjesyn og synes at fundere over, hvad de mon betyder og gør godt for.
Her gøres det danske ikke sort reaktionært, og den fremmede er ikke det fjerneste farlig eller aggressiv. Her agiteres ikke for progressiv humanisme. Her skildres aktørerne i det multikulturelle samfund tværtimod med stor ømhed og nænsomhed. Og alligevel med en twist, der gør scenen sær. Alle er de udtømt for funktioner. Alle er de fremmede for sig selv og i verden. Alle er de gensidigt forundrede og usamtidige. Både mennesker og objekter synes at være »Forladt af (selve) tiden«, som Poul Anker Bech kaldte et af sine nyere billeder.
Nogen har kaldt Poul Anker Bech for ’magisk realist’, fordi hans præcise og detaljerede realisme hele tiden får en drejning, der trækker tæppet væk under beskueren. Så er det et landskab, der knækker. Så er det en kornmark, der ender i et tomrum. Så er det en flok mennesker, der har travlt med et eller andet uden for tid og sted.
Er det magisk realisme? Ikke i den eksotiske sydamerikanske stil. Ikke som Ib Michaels eventyrligheder. Men snarere sådan som også en af de andre betydningsfulde nordjyder, Niels Hausgaard, gengiver verden. Man synes, at den scene, der skildres, er normal og almindelig, og så fremstår den alligevel pludselig enten fuldstændig grotesk eller dybt tragisk. Det er det, der giver dybden. At skildringen er fuldstændig solidarisk og nøgtern og alligevel foruroligende.
Sådan synes jeg, et dansk post-traditionelt indvandrersamfund skal skildres. Strandbred med grønthøster og indvandrerkvinde. Gå på Corner og se hvordan.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu