Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

23. januar 2003

Mer’ vil ha’ mer’
Hvad er det for en avis, som underskriverne af »Vi savner vores avis« vil have tilbage med deres underskrifter? Information gør det ikke godt nok – og det kan et medie, der beskæftiger sig med samfundet i al dets forunderlighed aldrig gøre.
Jeg vil også have mere dækning af de fikspunkter, som appellen nævner, men det fatale udsalg af kritiske holdninger og journalistik genkender jeg ikke.
Jeg læser gode artikler om udviklingen i Latinamerika, USA’s irrationelle krigsforberedelser mod Irak og afdækninger af det foranderlige politiske landskab herhjemme samt etniske minoriteters forhold.
Men jeg skal også udfordres på holdningerne og have velafrettede spark i min klippefase tro på egne vedtagne standpunkter for at udvikle mig. Derfor har jeg ikke noget mod provokerende ledere fra David Trads og liberalistiske kommentarer fra Martin Ågerup. Friktionen kultiverer mine synspunkter.
Imødekommer avisen alle ’savn’ udtrykt i appellen, risikerer vi at få en gnidningsfri Information, et menighedsblad, for de selvudnævnte progressive. Den ville ikke være udviklende for læserne og brugbar til at inspirere til nye løsninger på tidens udfordringer.
Jeg vil have fodret kæphestene hver dag. Men det skal komme fra en frisindet avis, der tugter højre og venstre. Derfor håber jeg aldrig Information vil forsøge at imødekomme alle mine krav.

Kim Elmose
Skalbjergvej 9, Roskilde

Læsere snydes for lødig journalistik
Med overskriften Fædre snydes for samvær med børn viderebringes den 15. januar ukritisk børnefjendsk propaganda fra Foreningen Far.
’Fædre snydes’. Hvis det havde været rigtigt: Hvad så? Det havde vel været værre, om børn blev snydt endsige udleveret til en voldelig forælder? Artiklen baseres på en »opgørelse«, hvorefter fædrene i 65 procent af de 3.000 sager, som Foreningen Far påstår at ’behandle’ hvert år, ’snydes for samvær’.
’Opgørelsen’ fremstår efter kort research på Civilretsdirektoratets hjemmeside, som helt usandsynlig og et forsøg på misinformation for at sikre enkelte fædres krav på bekostning af børnenes ret! Ifølge artiklen har »skiftende justitsministre flere gange ... indskærpet reglerne«, selv om udsagnet udelukkende kan relatere til daværende justitsminister Frank Jensens ’indsats’ for Foreningen Far. Frank Jensens lovinitiativer og kritisable personlige indgriben i myndighedernes afgørelser, har fået uhyggelige konsekvenser for alt for mange børn og for voldsramte kvinder.
Artiklen påstår uunderbygget men kvindediskriminerende og voldsmandsbeskyttende, at »mødre med beskyldninger om druk, sex-misbrug eller voldelig adfærd [kan] hindre, at barnet ... ser sin far«.
Artiklen citerer en ’ekspert’ og dr.phil. Det fremgår ikke af artiklen, hvilken relevant ekspertise »filosoffen« måtte besidde.

Erik Bo Sørensen
Dalen 14, Søborg

Brixtofte rykker
Da statsministeren efterlyser »væsentlige og forfriskende« videnskabelige redegørelser, foreslår jeg ham at oprette et Institut for Integrationsvurdering med Søren Krarup som direktør. For slet ikke at tale om et Institut for Politisk Redelighedsvurdering – nu er tidligere skatteminister A.F. Rasmussen jo optaget af at regere, men V og K synes at kunne mønstre adskillige andre kvalificerede kandidater til direktør-
posten her, så Peter Brixtofte skal ikke føle sig alt for sikker.

Henning Julius,
Odinsgade 42, Odense C

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu