Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
10. januar 2003

Bush er en John Wayne-kloning
Efter et intenst studium af George W. Bush’s fysiognomi, mimik, retorik og gebærder i tv, kan jeg hermed betro læserne en hidtil velbevaret hemmelighed, som jeg siden har fået bekræftet af troværdige kilder, hvis identitet jeg dog af let forståelige grunde har måttet love ikke at afsløre: Fænomenet Bush er i virkeligheden resultatet af et tidligt primitivt eksperiment med menneskelig kloning, hvor man har brugt gener fra alle tiders legendariske cowboyhelt, John Wayne, som udgangspunkt.
Dette forklarer samtidigt Bush’s åbenbart overvældende popularitet hos den jævne amerikaner, der i Bush ser en revival af den glorværdige og vidunderligt letfattelige Hollywood-western-legende-fortid, hvor helte var helte, skurke skurke
og en mand en mand med den obligate seksløber skudklar til
at give skumle banditter deres velfortjente bekomst. Helt enkelt: – Bang Bang! – Hænderne op eller bukserne ned! Nu ska’ lede Saddam ha’ no’en på frakken!

Søren Blaabjerg
Rosenvænget 135, Hørning

Udsalg
Jeg var forleden på udsalg. Man skulle gå noget mere på udsalg. Det er jeg egentlig ikke så tit, kun her i en af vore lokale tøjforretninger. Jeg havde set en frakke, som matchede med lakfarven på vores nye bil, og som passer mit nye look som senior, der gerne vil holde mig ung længe endnu, som ved motion og sund levemåde forsøger at udskyde døden længst muligt.
Jeg var på udsalg. Stod som nummer fire i køen – et godt udgangspunkt, og der kom flere til. Pludselig kom rygtet som en løbeild ned gennem rækken: »Nu kommer de sorte snart og sprænger køen.« (De sorte er nogle mennesker, som har den kulør, vi betaler for på solcentret eller på charterferien. Det er nogle fremmede, som bor kortvarigt i byens flygtningelejr og som Bertel Haarder endnu ikke har fået skræmt bort).
Rygtet ville fortælle, at når de kommer, vil de sprænge køen og vade ind og forsyne sig foran os pæne gammeldanskere. Da vi nærmede os åbningstiden kom der da også en snes flygtninge og koblede sig udramatisk på den lange kø. Jeg genkendte et par stykker, som dem der hilser pænt, når de kommer forbi vores hus og jeg hilser altid igen og smiler. Hvorfor generer disse os med at komme til vores gammeldanske udsalgstradition?
Tror de, de skal integreres? Det gør de vel heller ikke, de køber vel tøj, hvor prisen er mere i overensstemmelse med ’integrationsydelsen’, mon ikke?
Udsalget gik uden problemer, ingen masen, ingen panik, kun den velkendte fart over det, for at sikre sig sit udvalgte stykke. De fremmede hilser da også stadig på mig ved hækken og jeg hilser tilbage. Man skulle gå noget mere på udsalg.

Bent Brogaard
Provstevænget 5, Galten

Kære Hanne Dam!
I forlængelse af Qlummen 3.
januar: Jeg er én af dem, der springer nytåret over. Jeg kender flere, der gør ligeså.

Cathrine Neiiendam,
Sprogøvej 19, Frb.

Vær beredt
I anledning af en vis Jan Ifversens debatindlæg (7. januar) o.a.
Når du – kære læser – møder det onde, så er du ikke i tvivl: Du ser aktivister fra venstrefløjen, oftest ældre, der omgås fortiden (som de af gode grunde har været alt for tæt på) ukritisk, mangler blik for totalitarisme, er fundamentalt antidemokratiske og ditto – humanistiske.
Vær bevidst om, at der er mange af dem – og mange, der har stor indflydelse på dig og din hverdag (de er meget tra(l)ds, som vi siger på jysk).
Vær kun tryg, når du møder det liberale demokratis grundlæggende værdier som i USA, thi kun herfra kan udgå en sand kritik af uretfærdigheder, sociale så vel som andre: udstødning, fattigdom, dødsdomme, misrespekt for internationale aftaler og meget mere, som du ikke skal ødelægge din nattesøvn med (f.eks. forebyggende krige (undskyld)).
Husk, det gælder kampen mod det onde og for det gode – uden vaklen!

Jørgen Vogensen
Toldbodgade 14, Kbh. K

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her