Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

28. januar 2003

Den svære antiamerikanisme
For den hvide nordeuropæer er antiamerikanisme problematisk. Problemet er, at USA er en mini-model af den globale ’arbejdsdeling’. I toppen af pyramiden har vi den hvide nordeuropæer (Hitlers ariske overmenneske), i bunden har vi alle ’fejlfarverne’ (latinoer, sorte, indianere...).
Når jeg som hvid nordeuropæer føler mig flov på racens vegne, er det ikke kun i forhold til araberne og den tredje verden, men også i forhold til de ’fejlfarver’, som er amerikanske statsborgere. Verden i dag passer uhyggeligt godt med analyserne i Hitlers Mein Kampf.
Ifølge disse er USA ikke en nation, men et yderst risikabelt socialt eksperiment der kun stabiliseres af effektiv medie-kontrol (selvcencur) og uformelle netværk (sheriffer og lignende), begge dele med kapitalen i ryggen. Vreden bør ikke rettes mod USA som sådan, men mod den hvide nordeuropæer, som har sat sig på magten der og nu søger at udbrede den til resten af verden.

G. Petersen
Ballesvej 27, Hornslet

Dårlig journalistik
Det er med forundring, at jeg den 15. januar ser ’Fædre snydes for samvær’, der indeholder faktuelle fejl og en række af ganske udokumenterede påstande. Det er selvfølgelig en interesseorganisations ret at søge indflydelse, men enten har den, der refereres i artiklen, ikke ganske hold på de faktiske forhold, eller også er vedkommende fejlciteret.
I begge tilfælde er det dårlig journalistik ikke at sikre sig, at fakta er i orden. F.eks. tager statsamterne ikke stilling til hvem af forældrene, der skal
have forældremyndigheden i sager i forbindelse med samlivs-ophævelse eller skilsmisse/
separation. Denne kompetence ligger alene ved domstolene.
Det synes endvidere højst usandsynligt, at Foreningen Far skulle have repræsenteret en part i 3.000 sager på et år, da det samlede antal afgørelser om samvær i f.eks. 2001 var ca. 10.250, og i det mindre statsamt, jeg er ansat i, er det vel i ca. 1 til 2 procent af sagerne, hvor Foreningen er direkte involveret eller repræsenterer en part i en sag.
Det ville have være passende at lade indlægget om fædrenes ret optræde som et debatindlæg i stedet for at lade det pryde forsiden, som om det var en nyhed af journalistisk kvalitet.

Mogens Andersen
Statsamtet Viborg, St. Sct. Hansgade 2, Viborg

Burgøjsergalde
Lone Nørgaard har i årevis terroriseret sagesløse læsere med sine aversioner mod mænd, sex, børneinstitutioner og senest flygtninge/indvandrere.
Nu flyder hendes burgøjsergalde ud over Politiken og Information, som skulle have tvunget lektoren ud på højrefløjen.
Man får helt ondt af fruen. Gad vide, om staten ikke kunne finde en lille ø til kvinder som Lone Nørgaard, Karen Jespersen og Ulla Dahlerup? Som en slags kompensation for svie og smerte? De har garanteret ø-lejr-
erfaring fra tidligere.

Allan Hilton Andersen
Westend 7, Kbh.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu