Læsetid: 2 min.

Når datoer bliver til kroner

Kan hænde, at en større gruppe slipsefolk burde udvise en smule galanteri
25. januar 2003

Kommunalt
Det offentliges rolle skal reduceres, og virksomhedernes øges for at finansiere de sociale udgifter, mener Ole Lange den 10. januar, mens han samtidig stiller sig tvivlende over for virksomhedernes evne til at være et stabilt grundlag for at finansiere social ansvarlighed.
Sjovt nok er Søllerød kommunes venstre-borgmester, Erik Fabrin, efter en dristig forsøgsrunde med udlicitering af ældreplejen på det lokale plejehjem Frydenholm til ISS/ Care Partner, nået til den stik modsatte og i mine øjne noget mere logiske konklusion, at f.eks. »ældreplejen befinder sig bedst og billigst i kommunalt regi«.
, førend de kaster børnehaver, rengøring, hospitalssektor, hjemmepleje o.s.v. ud i det markedsbestemte rivegilde, hvor plejen af moster Anna bliver relateret til, om det lykkes Kina at infiltrere børsen i Hongkong. Lige nu ruller moneterne i de mange både offentlige og private kontorer, som under trussel om bøder udregner budgetter og studerer konkurrencelovgivning, så de er helt blå i hovederne for at opfylde den af hr. Løkke m.fl. lovbefalede udfordringsret og det såkaldt frie valg til at vælge mellem udsolgte/ ubekendte/ ændrede eller annullerede goder.

Fald på ranglisten
Det foreløbige resultat af de dristige forsøg forekommer at være et yderligere fald på ranglisten i den gennemsnitlige middellevetid, en stigning i tempo og nedslidning, en stigning i honorarer til de juridiske eksperter, en stigning i retsinstansernes kødannelser og en stigning i antal psykosomatiske afværgemanøvrer.
Og, mener jeg, ikke at skulle bruge en masse kræfter på at studere de regler, som de involverede parter ændrer efter forgodtbefindende i hastigere og hastigere tempo og ofte end ikke selv har rede på, ja så gud nåde og trøste mig på Herrens mark.
Det er muligt, at forskerne kan læse sig til, hvorfra finansieringen skal ske. Siddende erhvervsfolk og finansministre har dog – uanset resultatet – altid interesseret sig mere for månelandinger og fodbold i Farum end for fjernelse af nullermænd og bleskift hos både gamle moster Anna i Værløse og hos hendes efterkommere i både Hanstholm og Gentofte. De i disse år skiftende regeringers bestræbelser på at lade uerfarne private overtage flere funktioner og finansiering, har for mig og min familie – og samfundet – medført store ulykker og ekstraomkostninger.
I min glade ungdom skete det, at bogholderimaskinen i bankens hovedsæde (måske på grund af nullermænd i maskineriet) talte alle datoerne med i kapitalbeholdningen. Kan det være noget lignende, der sker for det velærværdige slipsefolk? Teknisk er det muligt...

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu