Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
18. februar 2003

Hæv standarden
Rasmus Bech Hansen udnævner Oprør fra Midten til en 25 år gammel debatbog, som tiden for længst er løbet fra. Hans kronik den 7. februar indeholder to argumentationsfigurer, som i hvert fald ikke kan siges at have nyhedens interesse:
Industrisamfundet er et overstået stadie, stort set ligesom højmiddelalderen, ved det at industrisamfundet er afløst af videns- og servicesamfundet. (Hvor de colaer, computere og øvrige livsstilsrekvisitter, som de vidende bliver serviceret med, egentlig bliver fremstillet, melder historien intet om. Men det er vel et eller andet sted derude.) Oprør fra Midten både er og var gammeldags, fordi forfatterne med deres kritik af det hedengangne industrisamfund ville tilbage til landsbyidyllen ved gadekæret, der vel omtrentligt er beliggende i højmiddelalderen.
Bogen har en plan for det gode samfund, og nu om dage ved ethvert barn nok, hvad den slags overmodig og totalitær tænkning fører hen til. Da forfatterne tilmed fremdrager ’Tvind-imperiet’ som eksempel, er yderligere standardargumentation næsten overflødig.
Hvis denne kronik er et eksempel på den fornyelse, som de højere magter på Information truer med, så må man konkludere, at det i hvert fald ikke er verdensånden til hest, der har indtaget chefredaktionen.

Sten Hansen
Galgebakken, Sønder 5-1,
Albertslund

Hyklere
De borgerlige partier har ondt i røven og ideologien, fordi medlemmer af fagforbund kan komme til mod deres vilje og politiske interesse at bidrage til Socialdemokratiet. Derfor skal den slags bidrag forbydes, mener de. Jeg bidrager via min skat mod min vilje til de samme borgerlige partier. Det synes jeg er mindst lige så krænkende. Derfor synes jeg, at de skulle tage konsekvensen af deres holdning (på baggrund af denne anmodning) og fritage mig for at yde disse bidrag og reducere min skat tilsvarende. Så vil jeg ikke med rette kunne kalde dem det, de nu med rette kan betegnes: Hyklere.

Jens Møller
Strandvej 16, Kalvehave

Sådan bliver Bill Gates endnu rigere
Så løb Microsoft og Bill Gates igen af med sejren, da Helge Sander underskrev en kontrakt med TDC vedrørende Den Digitale Signatur. For igen er det kun brugere af Windows, der får glæde af det nye tiltag, og vi mac- og linuxbrugere blev igen ladt i stikken.
Det er bare lidt sørgeligt, at den danske stat forfordeler bestemte borgere. Bankerne har gjort det i årevis mht. netbanking, men 16 pengeinstitutter er ved at rette op på dette og er f.eks. ved at udvikle en macløsning. Jeg synes, det er uretfærdigt, at staten er med til at tvinge sine borgere til at benytte Windowsplatformen. Det er derfor Microsoft er den virkelige vinder i dette spil, og det er sådanne kortsigtede tiltag, der har gjort Bill Gates til verdens
rigeste mand.

Per Rønnow
Damvej 5, Hinnerup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her