Retsstat
Man må sandelig sige, at forandringens vinde blæser over Information i denne tid. Forsøget på at skaffe avisen nye læsere illustreres blandt andet af en hidtil uhørt falden på halen for EU, som må give Politiken og Tøger Seidenfaden røde ører ved på den måde at blive overhalet som EUs vækkelsesprædikanter.
Det seneste eksempel er Informations leder fra den 14. februar. Her græder Information tørre tårer over de to danske statsborgere, som blev fængslet og udsat for en uretfærdig og krænkende retssag uden forsvarer og dansk tolk i forbindelse med en sag om menneskesmugling.
Det synes Information imidlertid er helt på sin plads. Det var de nemlig selv ude om, siger avisen, som ikke finder det godtgjort, at grækerne konsekvent overtræder almindelig lov og orden ved at tæve fanger på politistationer og i fængsler. Heller ikke selv om det er dokumenteret af Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre (RCT).
Korrupt banan-republik
Det ligner ellers ikke avisen at afvise udsagn fra eksperter. Grækenland er ifølge Information en retsstat. Men for mig at se er der tale om det stik modsatte: En korrupt banan-republik på randen af EU. Et suverænt ferieland, men samtidig et land, hvor domstolene ikke yder den service at oversætte det fremmede sprog for udenlandske statsborgere, som i dette tilfælde endda kommer fra et andet EU-land. Et land, hvor man kan betale sig fra en fængselsstraf, og et land, hvor man tilsyneladende ikke er berettiget til en forsvarer, når man kommer for retten.
Dette bringer mig frem til den europæiske arrestordre, der tillader udlevering af danske statsborgere til retsforfølgelse i andre EU-lande, når forbrydelsen er alvorlig nok. Også menneskesmugling og racisme falder ind under denne meget løst definerede kategori.
Det vil sige, at Danmark i princippet vil være forpligtet til at udlevere egne statsborgere til retsforfølgelse i et retssystem som det græske og for nøjagtigt de samme forbrydelser, som de to danskere var anklaget for.
Men denne sammenkædning finder Informations lederskribent grotesk. I sin iver efter at fremstå EU-venlig vil Information nemlig ikke erkende, at der er store forskelle mellem de enkelte EU-landes retssystemer.
Men det er der. Og lur mig, om det ikke bliver endnu værre, når de ti nye EU-lande sandsynligvis siger ja til EU-medlemskab i 2004. Her har vi at gøre med lande, som for størstepartens vedkommende bærer på en kommunistisk arv, og som i nogle tilfælde har et lemfældigt forhold til lov og orden med klare tegn på korruption hos myndighederne. Men for Information er dette måske også en bagatel i det store EU-regnestykke?
Det får mig til at tænke på, hvordan avisen ville reagere, hvis en retssag som ovennævnte havde fundet sted i Danmark. Mon ikke forargelsen i givet fald havde bragt de store overskrifter frem på Informations forside?