Læsetid: 2 min.

Tallene var overdrevne

Der har næppe været så mange tvangs-ægteskaber som formodet
3. februar 2003

Etnisk
Diana Madsen (DM) giver den 29. januar udtryk for (»tvangsægteskaber er ikke fup«), at hun langt hen ad vejen er enig med undertegnedes kronik fra den 22. januar. Hun snarere bekræfter end debatterer. Dog er der enkelte punkter, hvor vi er uenige.
DM beder mig rimeligt nok redegøre for, hvorfra mine tal for tvangsægteskaber stammer. Her må jeg melde pas. Ligesom DM har heller ikke jeg en præcis opgørelse over antallet af tvangsægteskaber i Danmark – men det er jo netop pointen: det er der ingen, der har!

Benzin på bålet
Jeg betvivler ikke, at IndSam og ’Broen’ har hjulpet unge piger og drenge i kraft af deres »engagement i arbejdet med at bekæmpe tvangsægteskaber«. Men som jeg påpeger i kronikken, så har de samtidig smidt benzin på allerede ulmende gløder. Politikere og journalister har med kyshånd hørt og reageret på rådgivningscentrenes skrækhistorier om (muslimske) minoriteters ’horrible’ ægteskabspraksis. Og dette har gentagne gange ført til lovgivning mod tvangsægteskaber – love med reelle konsekvenser for rigtig mange mennesker i Danmark.
DM savner også nuancer i mit indlæg, og hun fremhæver Det Etniske Konsulent Team (DEKT) og Familieplejen i Frederiksborg Amt som aktører, hvis erfaringer jeg ikke bør betvivle. Det gør jeg heller ikke, men som det nok er DM bekendt, så har f.eks. DEKT aldrig rapporteret så mange tvangsægteskaber som IndSam eller ’Broen’. Og det til trods for at DEKT arbejder udfra en meget bred definition, de kalder »tvangsægteskabslignende problemstillinger«. Deres opgørelser medregner altså alle konflikter relateret til ægteskab, og alligevel får de nogle markant lavere tal. Det Etniske Konsulent Team er derfor et godt eksempel på, hvorfor der bør stilles spørgsmålstegn ved de massive opgørelser fra IndSam og »Broen«.
Jeg er glad for, at DM læser min kronik som et ’forfriskende pust’. Jeg skriver imidlertid blot, hvad flere aktive inden for etniske miljøer og ’indvandrerindustrien’ har sagt i årevis: nemlig at der sandsynligvis ikke er, og aldrig har været, så mange tilfælde af tvangsægteskaber, som enkelte har påstået. Derfor kan jeg kun hilse DM’s forslag om en evaluering af indsatsen mod tvangsægteskaber velkommen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu