Læsetid: 1 min.

Kaos for møllestrøm

Det frie elmarked og liberaliseringen giver demokratiske problemer
Debat
11. marts 2003

Energi
I 15 år har jeg som formand med stor glæde aflagt beretning for de 48 interessenter i Hornstrup Mark Møllelaug i Kallerup, Thisted kommune. Men i år aner bestyrelsen og jeg ikke, hvordan vi skal afgive beretning om fremtiden og lægge budget for møllelauget.
Årsagen er, at efter endnu et politisk indgreb imod vindmøllerne i december 2002, er reglerne for afregning af strøm fra vindmøller, der er mere end 10 år gamle, det rene kaos. Selv bureaukraterne siger fra over for at tolke reglerne, så intet møllelaug har en chance for at få indsigt i, hvor megen strøm, der er solgt og til hvilken pris.
Der er indført nye begreber som balanceomkostninger: om det er penge, der skal betales eller de skal udbetales, er der ingen forklaring på.

Chikane
En CO2-10-øre er der hul i, siger man. I dag har hullet ædt 10-øren. Disse regler er en hån imod de tusindvis af familier, der i sin tid organiserede sig i vindmøllelaug for at gavne miljø, forsyningssikkerhed og beskæftigelse. Dertil kommer, at man i bre-ve fortæller os, at der maximalt kan udbetales 36 øre pr. kWh, uanset hvilken pris strømmen sælges videre til. Dette har intet med liberalisering og marked at gøre, men er chikane imod de vindmølle-ejere, der stadig holder ved.
Vi borgere skal åbenbart leve og arbejde med en elforsyningslov, som man ikke fatter og er så uigennemskuelig, at end ikke revisorer og advokater kan forklare, hvordan afregningen af vores vindmøllestrøm sker.
Dette bør ikke kunne finde sted i et land med demokratisk valgte medlemmer til Folketinget, altså landets lovgivende myndighed. Det er deres opgave at lave lovgivning som danskerne kan leve med og efterleve.
For befolkningen i landdistrikterne har samarbejdet i vindmøllelaug stor betydning for sammenhold, socialt ansvar, miljøbevidsthed og lokaløkonomien. Men endnu engang skal yderdistrikterne lide under tiltag fra Folketinget, der forringer vore muligheder for erhverv, nye arbejdspladser og sammenhold om vigtige opgaver for fremtiden.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her