Så enkelt er det
*Spørg ikke, hvad du vil gøre mod andre, men spørg, om du ville gøre det mod dig selv.
Så er det ganske enkelt:
Der findes ikke retfærdig krig. Og tortur kan ikke retfærdiggøres.
Søren Skriver Tillisch, Vanløse
Følelse og fornuft
I den sidste tid har jeg set mange tilkendegivelser fra såvel kvinder som mænd, der forklarer kvinders påståede tilbøjelighed til at være imod krig med, at de reagerer mere med deres følelser end med deres fornuft formentlig på grund af deres tætte forhold til det at skabe liv. Kvinder bør derfor sørge for at sætte sig grundigt ind i de politiske forhold, så de kan komme med en fornuftig begrundelse for deres holdning.
Dette er et naragtigt synspunkt, da enhver med kendskab til sig selv ved, at man handler og mener ud fra, hvad man føler, og derefter kommer man med en fornuftig forklaring.
Men jeg kan da godt gå med til, at kvinder har varmere og smukkere følelser end mange mænd, der gennem årtusinder har kunnet frigøre sig fra alt det pjat med børnene og i stedet kunnet bruge deres intellektuelle kapacitet på at ordne verdens fortrædeligheder ved at slå på tæven.
Et godt eksempel er USAs politik efter 11. september 2001. Der hersker en udtalt frustration over at skulle bekæmpe en fjende, der er svær at lokalisere.
Man vender sig så i stedet mod et ret værgeløst land, der heldigvis styres af en afskyelig diktator, der kan legitimere en ulovlig angrebskrig.
Det hele er følelsesbestemt og urationelt, da der ikke har kunnet vises nogen forbindelse mellem terroristerne og Irak. Men selvfølgelig kommer der noget rationelt ind i det, når man betænker, at landet har nogle af verdens største olie-
forekomster.
Så hvis nogen føler afsky ved, at USA og England vil kaste bomber i et land, hvor halvdelen af indbyggerne er børn, behøver de ikke at skamme sig. Der behøves ingen begrundelse.
Torben Jacobsen
Huslodsvej 72, Fredericia
Spørgsmål til Niels Helveg
Hvis FNs sikkerhedsråd ikke sanktionerer en kommende krig mod Irak, er krigen naturligvis
illegitim, i strid med folkeretten.
For fire år siden, mens Niels Helveg Petersen var Danmarks udenrigsminister, deltog Danmark aktivt i krigen mod Jugoslavien (Serbien). Den krig var absolut ikke godkendt af FNs sikkerhedsråd.
Vil Niels Helveg Petersen venligst forklare, hvorfor den ikke-FN-godkendte krig mod Jugoslavien i 1999 var legitim, mens en ikke-FN-godkendt krig mod Irak i 2003 ifølge Det Radikale Venstre ikke er det.
Jakob Jensen
Bøgelunde, Skælskør
Kritiser USA nu
Den amerikanske regering skal kritiseres hårdt netop nu.
Bekæmpelse af internationale skjulte cellers terrorisme med terroristisk krig mod andre nationer, er selv ekstrem terrorisme og ekstremt kriminelt. Den kompromitterede, kriminelle og stærkt manipulerende amerikanske regerings voldsomme psykiske terror mod verdens-
offentligheden, og dens helt igennem antidemokratiske forsøg på at bestikke sig til et verdenssamfund med voldsret, må modsiges af alle lyse hoveder nu inden det går grueligt galt.
Det er rigtigt, at den amerikanske offentlighed har fået et frygtelig chok den 11. september 2001, men for den, der kender sin verdenshistorie er det lodret vrøvl at det skulle rumme en helt ny historisk situation, der skulle give verden anledning til en ændring af de humanistiske idealer og retsprincipper.
Det nye er ikke det forfærdelige, men kun at billedmedier har kunnet fortælle alle om det forfærdelige. Faktum er at de humanistiske retsprincipper har stået deres prøve og ilddåb og har udviklet sig under langt større vanskeligheder og langt mindre forkælede vilkår. Det amerikanske lederskab er kort og godt inkompetent, manipulerende, fuld af løgn, kriminelt og selvforherligende, og skal som den ledende verdensmagt nødvendigvis mødes med skarp analyse og meget hård kritik netop nu.
Bjarke Nielsen
Glesborg Kærvej 46, Glesborg
Frihed og tørklæder
I Informations dækning af debatmødet i Odense den 7. marts er der bortfaldet noget centralt, som får min position til at fremstå noget anderledes end den er, og som jeg mener, den kom til udtryk på mødet.
Derfor følgende præcisering: Som venstreorienteret ønsker jeg at samfundet skal være sækulariseret. Jeg er ikke kristen, og jeg forbeholder mig retten til at mene, at et sækulariseret samfund giver størst frihed for den enkelte. Om det enkelte menneske så er troende, er det enkelte menneskes valg, og det sækulariserede samfund kan sagtens rumme det personlige gudsforhold. For min skyld må kvinder altså gerne vælge at bære tørklæde, hvad enten de vil begrunde det i kultur, i tro eller i blufærdighed. For mig er det afgørende frivillighed.
Der, hvor vi fra samfundet side skal lovgive er, når kultur fører til lemlæstelse eller fører til tvang.
Derfor støtter jeg lovgivning, der gør omskærelse strafbart, og så også gerne klar lovgivning, der utvivlsomt gjorde tvangsægteskaber strafbart.
Anne Baastrup
MF for SF
Hvorfor?
Vi støtter stadig fuldt op om USA i opmarchen mod Irak. Som de gode, ærbart og frygtsomt benovede borgere i Andersens stadig lige aktuelle eventyr, hylder vi kejser Bush og alle hans skræddere. Tænk, at man skal være et barn for at se det, så ønsker jeg ikke at blive voksen.
Heller ikke i betragtning af, hvad det er for en verden af stigende global ballade og grusomme masseødelæggelser, fremmedangst og utryghed, det skrædderslæng lægger op til. Den verden, vi børn siden skal arve.
Venstre det frie valgs ædleste bannerfører fortæl mig, hvordan kan jeg vælge en anden vej til en ny global orden end krigsherrernes?
Dansk Folkeparti den lille mands talerør fortæl mig, hvem er de store og hvem er de små i dette krigsspil?
Konservative Folkeparti er der stadige endnu et let touch af overklassen der adskiller jer fra det nyrige Venstre(?) fortæl mig, hvorfor slesker i for den stupide cowboy og hans gunslinger-slæng. Er I bange?
Bo Richardt
Dagmarvej 5, Espergærde