Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
7. marts 2003

Afstemning under pres
*En 15-mands jury sidder nu og voterer, om verden skal i krig. De fleste har lyst til at sige nej – men en stor fyr prikker dem på skulderen og minder om, at når de har stemt, skal de ud i Al Capones Chicago. Og denne her store fyr er Al Capone.
Vil afstemningen udtrykke verdens frie vilje? I dansk ret kan man give lov til at bruge hemmelige vidner, hvis liv og velfærd er i fare. Kunne FN ikke gøre det samme og lave hemmelig afstemning, så voldsmænd ikke skal forhindre folk i at udtrykke sig frit?
Uffe Andersen, Rønne Allé 1, Aabyhøj

Rigtig, rigtig morsomt
I en rigtig, rigtig morsom artikel – hvor skribenten desværre lidt typisk har fået lov til at gemme sig bag pseudonym – skriver en Jeronimus Jørgensen den 25. februar, at jeg som en ren »forvandlingskunster« har svinget mig fra det ene job til det andet. Seks job på 10 år, skriver Jeronimus. »Ikke mange kan gøre ham det efter.«
Nå, mon dog ikke. For mit eget vedkommende har der reelt været tale om fire arbejdspladser på 10 år, idet jeg i Undervisningsministeriet blev udnævnt til ministersekretær i det Forsknings- og Teknologiministerium, der i 1993 blev udskilt netop fra Undervisningsministeriet. At jeg derefter i 2000 blev fyret fra Aktuelt efter blot to år på avisen er jeg den dag i dag ked af; nogen vil vide, at det skete få måneder, inden fagbevægelsen lukkede avisen.
Men altså: Seks job på 10 år, hvad der i Informations univers er håbløst grinagtigt. Jeg tror snarere, at det er normalt – og måske især for journalister. Tag blot Informations egen chefredaktør, David Trads, der blev journalist i 1994 og i sit korte arbejdsliv har været tilknyttet Aalborg Stiftstidende, korrespondent i Moskva og Latinamerika for Jyllands-Posten, leder af Jyllands-Postens Christiansborg-redaktion, indlandsredaktør på Radioavisen og redaktionschef på metroXpress – før Trads altså indtil videre endte på den i dag mindst ringe.
Syv jobs på ni år, hvilket giver 1,2 år pr. job. En flot karriere, som jeg kun kan ønske David Trads til lykke med. Og Information, for den sags skyld; avisen bliver nemlig som hovedregel bedre og bedre.

Kresten Schultz Jørgensen

SVAR: Kresten Schultz Jørgensen har overset, at David Trads i nogle måneder i 2001 var selvstændig konsulent med firmaet Editors, hvilket bringer David Trads’ jobscore langt over Kresten Schultz Jørgensens.Red.

Ingen irakisk eksilregering
Det er ikke rigtigt som Information skriver den 1.-2. marts: »I går lykkedes det for Iraks eksil-opposition at nå til enighed om dannelsen af en regering, der kan indsættes efter Saddam Husseins fald«. Der er noget helt andet, der foregår. På oppositionens møde i Abil den 28. februar vedtog de en udtalelse om, at de støttede oprettelsen af en eksilregering. Washington havde forinden gjort dem klart, at hvis de tog skridt til at danne eksilregering ville alt samarbejde ophøre øjeblikkelig.
I øvrigt var det også kun kurderne og det Teheran-baserede Islamisk Højesteråd, som deltog i mødet sammen med INC-kernegruppen. Hverken eks-royalisterne med Sahrif Ali bin al-Hussayn (som har støtte i England) eller Demokratisk Center Tendens med den tidligere irakiske udenrigsminister og ambassadør i FN, Adnan Pachachi (som støttes af USA og formentlig også Israel) deltog på mødet. I øvrigt har kurderne og shia-muslimerne i Islamisk Højesteråd tidligere set ud til at kunne fare i struben på hinanden, så man skal nok tage deres udtalelse med et nå! Det var den opposition.

Henning Kjær
Thorupsgade 1, Kbh. N

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her