Læsetid: 3 min.

Den naive udenrigsminister

Per Stig Møllers store kolbøtte bygger på en urealistisk vurdering af amerikansk politik i forhold til Israel
Debat
20. marts 2003

Kommentar
Da Per Stig Møller for et stykke tid siden fremlagde sin store udenrigspolitiske plan, så det hele så flot ud. Med de helt store fanfarer hyldede han princippet om FN som garanten for en international retsorden.
Allerede dengang blev han selvfølgelig konfronteret med, at hagen ved hans plan var, at vores nærmeste og mægtigste allierede kun følte sig forpligtet på FN i det omfang, verdensorganisationens organer er enig med regeringen i Washington. I de medfølgende interviews erkendte udenrigsministeren, at det var en væsentlig detalje.
Hele forløbet af Irak-krisen har understreget dette. USA’s topfolk med Bush i spidsen sagde det ligeud: Vi kan ikke bruge FN, hvis man ikke er enig med os. Over for dette har Per Stig Møller med hensyn til Danmarks holdning hele tiden fremhævet det såkaldte FN-spor, og at det var Sikkerhedsrådet, som fortolkede, om resolution 1441 var nok. Dette virkede logisk i forhold til den store udenrigspolitiske plan, men problemet var, at hverken George Bush eller Anders Fogh Rasmussen tog Per Stig Møllers idealisme alvorligt.
FN-sporet blev opgivet, og Danmark blev direkte krigsdeltager.
Som begrundelse for sit farvel til FN-sporet angiver udenrigsministeren blandt andet, at den amerikanske regerings tilsagn om at iværksætte initiativer for at skabe fred i Mellemøsten har vejet tungt.
Ingen vil betvivle Per Stig Møllers store engagement i Palæstina-konflikten – som han fik et særligt kendskab til via formandskabet – men det virker meget naivt at forlade sig på, at George Bush pludselige interesse for dette spørgsmål er alvorlig ment. At det først kom på dagsordenen umiddelbart før beslutningen om at angribe får en til at mærke hensigten og blive forstemt. Den arabiske verden skulle have en luns, men med kendskab til de jernhårde facts i amerikansk politik må man frygte, at den amerikanske præsident endnu en gang vil ende med at støtte den israelske regering og dens afvisning af en kurs, som kan føre til et resultat.
Ariel Sharon har i første omgang benyttet Irak-krisen til at foretage en række blodige togter ind i Gaza. Hans krig mod det palæstinensiske folk med en israelsk hær, som avisen Haaretz nu kalder for en "udryddelsesmaskine", er endnu en bekræftelse på, at så længe denne mand er ved magten, er det usandsynligt, at der kan sluttes en fred, der giver palæstinenserne en form for retfærdighed.
Tværtimod må man frygte, at han i ly af krigen iværksætter endnu flere aktioner, som skaber facts on the ground, der stiller Israel i en mere favorabel position før fremtidige forhandlinger. Frygten for deportering er udbredt blandt palæstinenserne i dag.
Derfor er det ufatteligt vigtigt, at Per Stig Møller og alle andre, mens krigen løber, holder mere end godt øje med det land, som konsekvent har overtrådt stribevis af FN-resolutioner, og som i den grad dagligt bryder med alle de konventioner, der beskytter menneskers rettigheder. Et land, som torterer og henretter vilkårligt. En nation, som i den grad bygger på apartheid og herrementalitet. Med USA's økonomiske og moralske støtte. Fordi det i USA er de jødiske vælgere og de kristne fundamentalister, som Bush er en del af, som dikterer en politik, der aldrig vil støtte en afvikling af de ulovlige israelske bosættelser.

Arabernes fornemmelse for denne dobbeltmoral er selvfølgelig veludviklet. Og deres skepsis over for løfter lige så. Jeg vil inderligt håbe, at Per Stig Møller denne gang har noget at have sin optimisme i.
Men jeg tænker hele tiden på den mand, som en dag løb grædende efter mig i Gaza. Israelerne havde netop med amerikanske våben sønderbombet hans hus. Anklagende råbte han til mig: Hvorfor gør I ikke noget? Hvorfor lader I USA og Israel gøre det mod os?
Jeg blev ham svar skyldig. Og bange for, at jeg også vil blive det, når først USA og Danmark har vundet vores krig.
Måtte jeg dog bare tage fejl!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her