Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
30. april 2003

Skal land bygges
*De søde amerikanere ville hjælpe de stakkels irakerne af med Saddam. Først prøvede de med sanktioner, 12 år, men det hjalp ikke, så prøvede de med bomber, og det hjalp. Så nu vil de søde amerikanere hæve sanktionerne, det er rimeligt, for hvis olien bliver i sine kilder, hvordan skal de stakkels irakere så få repareret deres land? Bechtel, det amerikansk-transnationale selskab, bedst kendt fra vandskandalen i Cochabamba, Bolivia, skal jo bygge bombede broer og ødelagt infrastruktur op igen – og det koster!

Doris Kruckenberg. Frederiksberg

Et teater gjort fortræd
Vedrørende artikel af Martin Østergaard-Nielsen den 12. april: Overskriften ’Boldhus Teatret opfører sin egen dødskamp’ må skyldes de oplysninger, som Bjørn Lense-Møller har afgivet. De er i strid med de faktiske omstændigheder.
Boldhus kæmper – som det har gjort det i 17 år – for livet, og vi håber, at retsindige mennesker med magt dertil, vil gribe ind, før alt er tabt.
Tidligere formand (i to omgange) for Teaterrådet (TR) Bjørn Lense-Møller, udtaler sig igen imod bedre vidende. Det var ikke Københavneren, der i 1986 fik de 500.000, som Boldhus Teatret hidtil havde fået tildelt pr. sæson. Det var Grønnegårdsteatret, der fik dem til en sommerforestilling, som hørte under Københavns Kommunes Parkunderholdning. Begrundelsen: at det var i den ’stille’ teatertid – og en Københavnerbegivenhed!
Næste ’erindringsforskydning’: På vort spørgsmål til Lense-Møller blev det dengang udtrykkeligt sagt, at det ikke var kvaliteten hos os, der var årsagen, men mangel på penge!
Ingen har krav på at modtage tilskud. Men hvis man pludselig – uden begrundelse – bliver frataget hele grundlaget for teatrets virke, har man krav på en forklaring. Den har vi eftersøgt i 17 år.
Lense-Møller er citeret for dengang i TR at have sagt, at Boldhus aldrig mere skulle have tilskud. Vi har siden hvert år fået afslag på alle vore ansøgninger, som »ikke kunne gøre sig gældende i den nødvendige prioritering«. Det har været umuligt at vriste en saglig/faglig begrundelse fra TR. Det vil sige, at man fra dag til dag kan blive dømt uduelig, uanset de faktiske forhold.
Et af teaterrådene sagde, at Boldhus var for lille (80 pladser). Et andet støttede oprettelsen af et nyt teater med kun 40 pladser!

Inger Rauf
teaterleder, Boldhus Teater

Historien gentager sig
Siden Irak-krigen startede er der gang på gang dukket et ’gammelt’ billede op i min hukommelse. Da jeg var på højskole (1960), var vi på en udflugt til København og besøgte bl.a. Frihedsmuseet. Jeg kan huske, at jeg i afdelingen med illegale blade så en karikaturtegning af en SS-mand, med en rygende pistol i hånden, på jorden lå tre døde personer: et ungt par og en ældre mand (tydeligvis modstandsfolk). Taleboblen fra SS-manden var på tysk, men jeg oversætter (til ære for DF) til dansk »De ville ikke beskyttes?«  Det, jeg ser for mig nu er: En ung amerikansk soldat med rygende automatriffel, på jorden ligger tre døde; et barn, en ung mand i vestligt tøj og en ældre traditionelt klædt araber med tørklæde. Taleboblen fra soldaten (oversat): »De ville ikke befries?«

Bent Brogaard
Provstevænget 5
Galten

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her