Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
16. april 2003

Ros til Trads
’Amerika vs. George Bush’ er rigtig godt skrevet. Jeg er ældre end du, men har selv boet i New York i mange år og overværede Kennedy/Nixon-debatterne.
Det summerede du godt op.

Stig Elliot Nyegaaard
Kgs. Nytorv 6, Kbh. K

Underordnede civile tab
Mellem 1.138 og 1.374 civile er blevet rapporteret dræbt af amerikanske væbnede styrker og deres allierede i Irak pr. 10. april. Hjemmesiden www.
iraqbodycount tæller op. De døde civile i Irak krigen tælles imidlertid kun op, når deres død bliver rapporteret på internettet. Men mange drab af civile i hele Irak rapporteres ikke. I Irak i dag hersker kaos og ingen der tæller de dræbte ved checkpoints, ved bombardementer og artilleribeskydninger, i landsbyer, i Basra osv. Man kan desværre formode at antallet af dræbte civile løber op i titusinder, når man ved at USA og England har brugt mindst 1.000 krydsermissiler og yderligere mindst 15.000 ’intelligente bomber’ foruden alle de dumme bomber, artillerigranater, maskingeværer og raketter, der er fyret af. Det er ikke sikkert, at verden nogen sinde får talt de dræbte op, inden de forsvinder i en endnu større humanitær katastrofe, der skyldes mangel på mad og rent drikkevand i det sønderskudte, besatte land.
Man får et indtryk af hvor farligt det er at opholde sig i Irak, når Alliancens tropper skyder vildt omkring sig med meget stærke våben og rammer journalister, diplomater og Røde Kors-folk. Da russiske diplomater på amerikansk forlangende forlod Bagdad, blev de beskudt – tilfældigt hed det sig fra amerikansk side, selv om det ikke er den russiske opfattelse. En journalist fra al-Jazeera bliver dræbt af et missil, mens han er ved at gøre klar til at sende fra et tag – tilfældigt siger amerikanerne, men al-Jazeera mener selv det er sket for at lukke munden på dem. To andre journalister blev dræbt samme dag, hvorved antallet af dræbte journalister rundede de 10. En Røde Kors-medarbejder fra Canada blev fanget i en skudveksling og dræbt den 9. april sammen med 12 andre.
De krigsførende i den såkaldte alliance er skyldige i krigsforbrydelser og det gælder desværre også den danske regering. Anders Fogh Rasmussen har måske ikke længere rød farve på jakken. Men han har stadig blod på hænderne.

Mikael Hertoft
Gl. Kalkbrænderivej 46, Kbh. Ø

Slut med aviser
Nu er det snart slut med Informationen (plus de andre seriøse Kbh.-blade) som en del af nyheds- og debatudbud for os i ’provinsen’. Med det nye forslag om at afskaffe postomdeling på lørdage, vil langt størstedelen af os abonnenter, som bor i mindre og mellemstore byer, hvor bladet ikke bliver omdelt med bud miste den halvdel af abonnementets værdi, som bladets modtagelse i weekends udgør og med tiden føre til, at mange dropper bladet. Hvis jeg skal skaffe mig bladet i weekends og selv hente det betyder det over 30 km kørsel.

Bent Brogaard
Provstevænget, Galten

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her