Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
5. april 2003

Krig på dåse
*Danmark er et lille land med små mennesker og derfor også små praktiske ubåde. Den seneste plan er at lade Sælen gå ind i et af solsikkerørene i Umm Qasr. På rejsen mod fiskefabrikken i Al Kut forsølves den, omdøbes til Sardinen og lister sig ind i en dåse til Saddams frokostbord. Inden han kan nå at sige Uhm, får han sit livs overraskelse, når et lille krydsermissil perforerer hans høje pande. Hvorfor ikke en dåse makreller? FET ved, at dem spiser kun hans dobbeltgængere.

Ellen Leinwand

Krigens love
’Krigens love’ er et underligt begreb. For er krig ikke den ultimative lovløshed? Krig giver sejren og sejrsbyttet til den, der har magt til at tage det, ikke til den der har ’retten’ – uanset hvad det sidste så ellers betyder.
Love er et produkt af civilisation, krig er civilisationens fallit. Alligevel har man altså fundet på, at der bør være regler for krig og endda indgået aftaler om dem. For så vidt prisværdigt – når nu krig findes – men også ret absurd. Som var der tale om soccer eller cricket, og ’may the best man win’ og ’tab og vind med samme sind’. »OK, Saddam, vi kan ikke besejre dig med lovlige midler, så du vinder.« Eller skak? Skakspillet er en formalisering af oldtidens krigsbegreber, og illustrerer for resten, at opfattelsen af ’krigens love’ er foranderlig. I skak er det utænkeligt, at kongen kan dræbes. I dag er det for mange en højst tænkelig og attraktiv udgang på den nyeste golfkrig at dræbe Saddam Hussein. Den naive forestilling, at det automatisk betyder sejr er dog bevaret fra skakspillets idealverden.

Poul Erik Hornstrup
Holger Danskesvej 108, Frb.

Max Havelaar
Et par tilføjelser til Tine Gottenborg Bruuns indlæg den 1. april med de mange nyttige oplysninger om Max Havelaar Fonden. Hvis man køber en pakke Rød Gevalia til 30 kr., får staten i skatter og afgifter 8,62 kr., detailhandelen 5,98 kr., kafferisterier/producenter 9,28 kr., shippingfirmaer 2,00 kr., lokale mellemhandlere 3,53 kr., mens kaffedyrkeren kun får 0,59 kr., det vil sige under 2 procent af den færdige kaffes salgspris.
Tallene er hentet fra tema- magasinet Fair Trade.
En Max Havelaar-mærket kaffe er dyrere. Men aligevel er det ikke en kunstig høj pris. Den svarer i virkeligheden kun til den mindstepris, FN har sat for at kaffebonden kan overleve af sin produktion.
Selv kræver vi vores arbejde ordenligt betalt. Så må vi kunne unde de fattige kaffebønder det samme. Det gør vi ved at købe Max Havelaar-mærket kaffe.

Alice Hansen
Mørkhøjvej 2, Brønshøj

Stjerneroden
Det er en gyngende tilværelse. Køkkengulvet fjedrer og er en trampolin.
Flasken er tom for sprut og fluer, og der er ikke mere at tænke. Sidder ved den samme pult alene, bredskuldret, men alene, og nynner nynner ingenting. Eller ligger ensom på en jernseng med madras, udgravet og gaber, mens lyset suges fra min hjerne. Gribes ofte af en foruroligende trang til at være beskidt og rod. Finder det mest klistrende blad fra under sengen. Åbner det langsomt op, og kæmpe kvinder fødes ind i mit ansigt. Det føles så varmt og dovent, et univers fuld af fugle eksplodere i min mave, en stjerne i knæ. Så nu tænker jeg igen; på fjernsynet, som breder sine løgne ud over stuen. Præsten i nyhederne taler sandt: Det er lige så let som at trykke på knap.
Du skal ikke være bange, hvis du ikke kender nogen i dag.

Rolf Steensig
Nordlandsgade 6, Kbh S

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her