Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
3. april 2003

Husseins hensigter
Forleden bladrede jeg igennem en erindringsbog a Brian Crozier, en afdød professionel engelsk koldkriger med kontakter til MI6 og CIA og en god ven af Thatcher. Han beskriver et møde, han havde med Anwar Sadat i 1980, og citerer Sadat om Irak-Iran krigen som følger:
»Jeg vidste i forvejen om Saddam Husseins hensigt med at angribe Iran. Han tog til Saudi-Arabien for at søge råd hos kong Khaled, som gav ham grønt lys.
Khaled fortalte det til amerikanerne, som også gav Saddam Hussein grønt lys. Men amerikanerne gjorde sig ikke den ulejlighed at fortælle det til mig. Jeg fandt ud af disse ting igennem min efterretningstjeneste.«
(Free Agent – The Unseen War 1941-1991, s. 162-163).

Steve Parsons
Grundtvigs Alle 105
Sønderborg

Spin med knaldeffekt
Når krigsminister Rasmussens husdoktor Kristiansen afslutter sit indlæg i Information den 26. marts med et ’tja bum bum bum’ er det så, fordi han henviser til Bagdad?

Kjeld Ammundsen
Niels W Gadesgade 48, Kbh.

To synspunkter
Krig kan sammenlignes med to mennesker (næsten altid mænd) der slår løs på hinanden, fordi de er for uvidende eller dumme dumme eller frustrerede eller hævngerrige, og derfor ikke kan løse deres problemer ved hjælp af visdom og dialog. Krig er og blir en forbrydelse mod menneskeheden.
Udtrykkket ’nyttige idioter’ bliver nu brugt så ofte, at der er på tide at slå fast, at vi der deltager i debatten alle er en slags ’nyttige idioter’. Og da især de, der bruger udtrykket om andre.
Indtil videre er Preben Wilhjelm den eneste, der har haft format nok til at erkende dette.

Jørgen Thomsen
Hovedgaden 123, Regstrup

Sæsonen slutter
... er titlen på Rifbjergs nye samling lyrisk kortprosa. Skyum-Nielsen mener i sin anmeldelse i bladet, at der står for lidt i den bog. Det forstår jeg ikke. Rifs nye bog handler godt nok om noget, der er ilde hørt i det moderne liv. Dét liv blandt læger og hospitalsudstyr, hvor man ubesværet bliver 140 år gammel. Som Hans Otto Jørgensen har udtrykt det i en anden ny bog. Ubesværet? Man behøver ikke være ældre end et halvt århundrede for at genkende Rifs registreringer af hospitalsudstyr og et sommerhus, hvor man med ét er alene med sin alder og krop. Uden legende børn og kortspil. Skarven ved huset er død umotiveret og skider hvidt, og man véd jo virkelig heller ikke selv, hvad det kan ende med. Selv om man endnu er et stykke fra 140.
Den slags vrimler det livligt og modigt med i Rifs den sidste. Den sidste? Hvad skal det nu betyde? etcetera! Køb den, før det er for sent. Eller lån den på biblioteket, hvis det ligger der endnu? Mon Skyum har stoppet voks i ørerne som Odysseus for at undgå sirenesangen?
Hans Jørgen Thomsen
Ringvejen 17, Skovby, Galten

Ærefrygt eller bare frygt?
TV 2 udnævner en irakisk pickup- og ægyptisk lastbil-chauffør til »terrorister«.
Terror betyder rædsel. At udøve terror er at skabe rædsel. En terrorist skaber rædsel. En terrorbalance holder os og dem i skak. Er det også terror, når terrorister slås ihjel?
Sprogbalancen er tippet. USA’s forsvarsminister, Rumsfeld, har fastlagt den angrebsstrategi, som skal få irakerne til at overgive sig, deres land og olie til den angribende frihedskoalition. Overvældende bombardementer fra vand, jord og luft skal lamme al fysisk, emotionel og mental irakisk modstand.
Den Pentagon-autoriserede betegnelse er »Fear and Awe«. Helt i tråd med strategien bag det tyske Luftwaffes bombeangreb på Rotterdam og Coventry. Dømt som krigsforbrydelser i Nürnberg.
Awe er det engelske ord for det oldislandske, Oga. Det betyder »terror« eller »frygtindgydende«. I en dansk tv-journalistisk bearbejdelse bliver det til ordet »ærefrygt«.
En kristen amerikansk-fundamentalistisk sprogbrug overtages, pr. rygmarv af den globaliserede viden- og informations-kantine-selvforståelse.
»Nærmere Gud til dig«. Begge chauffører ofrede livet i deres krigsindsats. Danmark er en del af frihedskoalitionen.
Vi venter på Nürnbergs dom.

Carsten Heyn-Johnsen
Skelhuset, Svanfolkvej 26
Kongerslev

Riber Ret og Bagdads bombekratere
Tak du din Gud og Skaber at du ikke blev ramt af den luskede, unfair, civilklædte republikanergarde, sagde konen til sønnens hoved, der lå for hendes fødder.

Jens Aage Øland, Århus

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her