Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

30. maj 2003

Åh abe
*Mennesket ligner en abe. På det tidlige fosterstadie ligner det en fisk. – Her er alle skabninger næsten lige. Det er ved at frasortere handicappede via avanceret teknik, fordi alt anderledes er besværligt (læs: dyrt). Frasorteres alle, der ikke tilhører normalområdet, bliver planeten i sandhed abernes. Kun ved at rumme det anderledes bliver den menneskelig.

Eva Kjeldsen, Hørdumsgade 53 , København SV

Krig – en løsning?
Tilhængerne af USA’s forsøgsvis imperiebyggende politik afkræver modstanderne en anden løsningsmodel end den nuværende, de facto »den stærkes ret«.
I dette indlæg vil jeg ikke komme med »den store forkromede løsning«, men derimod påpege, at krig altid har været en kortsigtet løsning, ofte brugt til at skjule interne problemer i de krigsførende lande.
Ønsker vi en langsigtet løsning på problemer som al-Qaeda, Israel-Palæstina-konflikten, Tjetjenien, m.v. er der altså ingen vej udenom forhandlingsbordet.
Så vidt jeg kan se taler den nuværende situation i Irak og Afghanistan for sig selv – med mindre nogen altså kan give mig en forklaring på hvad en krig egentlig løser?

Søren Skriver Tillisch
Vinkelager 4, 1.th., Vanløse

Makaber mad
Jeg synes, det er nogle ækle tegninger, der er begyndt at ledsage madklummen på bagsiden af Information. Selv om vi æder dyrene, kan vi godt vise dem så meget respekt, at de ikke skal fremstilles dansende i suppegryden, sydende i deres eget fedt og med et rødvinsglas i ’hånden’. Jeg har på forhånd
mistet appetitten!

Hanne Moe
Mosevej 7, Roskilde

I en blindgyde
»60 procent af nydanskerne står uden for arbejdsmarkedet, og mange af dem er ufaglærte. Derfor kræver det, at nydanskere bliver opkvalificeret«, Det synspunkt var der stor enighed om på integrationskonferencen for nylig om problemerne med at skaffe job til flygtninge og indvandrere.
Er det gennem mit arbejdsområde, undervisning i grundlæggende IT i PC-Gruppen, vi giver nydanskerne muligheden for at komme på arbejdsmarkedet? Jeg er bange for, at vi er på vej ind i en blindgyde, hvis vi ikke meget hurtigt får ændret kurs og sætter massivt ind med uddannelse over for de mange ufaglærte, ikke mindst de unge nydanske. Udlændinge, der har mulighed for at arbejde, skal
ikke på socialkontoret, men ud på arbejdsmarked og vende en bistandsudgift til en skatteindtægt.
Erhvervslivet ikke blot svigtede konferencen, men de svigter også vores flygtninge og indvandrere og de svigter udviklingen i vores velfærdssamfund ved ikke at ansætte vores nydanske, unge som ældre. Det kræver en holdningsændring. Vores nydanskere er ikke en belastning for samfundet, men en ressource, og den politiske debat må undgå at lægge vores nydanskere for had. Nye og gamle danskere må respektere hinanden og stille krav til hinanden og respektere de spilleregler, vi lever efter i Danmark.
Vi mangler succeshistorier, og kære arbejdsgiver, her er en mulighed. Jeg har en kursist fra Irak, midaldrende kvinde og dansk statsborger. Hun er velfungerende, veluddannet med IT-kompetencer, er gift og har tre børn – mon ikke, I har et arbejde til hende? Hendes krav til jobbet – »bare jeg har et job«

Kjeld Ejstrup
IT-underviser i PC-Gruppen
Rydevænget 23 , Århus N.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu