Læsetid: 2 min.

Det handler om gysser

Der ligger kolossale værdier i almene bogligforeninger. Og dem vil regeringen så have fat i
7. juni 2003

Politisk
Den almene andelsboligforening, jeg har en andel i, er rent faktisk velhavende.
Den ejer knap 4.ooo boliger, i god stand og velplaceret rundt i Århus. Med en styk-pris på vel ca. 75o.ooo kroner, bliver det til den nette sum af tre milliarder i markedsværdi. Andelsboligforeningen har også noget gæld, men der er samlet værdier til huse over de mange år. Værdierne er ikke likvide, men bundet i mursten og beton – i gode og velholdte boliger. Og værdierne bliver aldrig likvide, for vi sælger ikke vores gode boliger.
Jeg ejer ca. 1/4.ooo af min andelsboligforening. Men jeg kan ikke, som individ, få fat i disse værdier. Og det vil jeg heller ikke. Jeg vil i stedet nyde godt af de velfærdsgoder og andre fordele, som medlemskabet af min andelsboligforening giver mig ret til.

Formuer i mursten
Der er mange almene boligforeninger rundt i landet, og der ligger kolossale værdier samlet op her. Og dem vil regeringen så have fat i, og det kan man jo godt forstå. Både skattelettelser og bedre offentlig service på en og samme gang, skal jo give lommesmerter.
Regeringen mener godt, den kan forgribe sig på disse værdier, fordi de almene boliger jo får støtte fra staten.
Vi tager lige historien om denne mytologi én gang til: Der findes ikke nogen boligform i Kongeriget Danmark, som ikke får ’støtte’ fra staten. I ejerboliger via skattesystemet. I de almene boliger via finansloven. Økonomerne reger på, hvad der giver mest – dem om det. Men det er løgn, at det kun er de almene boliger, der får ’statsstøtte’. Der er dog generelt mere ’Robin Hood’ i de almene boliger.
Men forskellen ligger ikke så meget i ’statsstøtten’, men i boligformen. Mener Statsministeren virkelig, at hvis den frie borger på boligområdet kan vælge mellem en individuel boligløsning og en individuel boligløsning, så må det være rigeligt med valgmuligheder?

Flere ejerboliger
Regeringen vil gerne have bygget nogle flere (ejer)boliger. Men hvis Regeringen nu giver alle frie borgere, der får nyopført en ejerbolig, samme gode tilbud, som nu følger et køb af en almen lejebolig (’statstøtte’ på 3o procent af byggesummen med et rente- og afdragsfri lån, løbende til boligen bliver solgt første gang), vil jeg tro, at der nok skal komme fut i byggeriet af ejerboliger.
Hvorfor vil Regeringen så gå den besværlige og tunge vej rundt om et salg af almennyttige boliger, før der eventuelt kan komme (nogle få!) nye boliger ud af det? Fordi dette her nok slet ikke handler om flere boliger, men om at få ødelagt den farlige tanke om, at der for Danmarks frie borgere er et velfungerende alternativ til en individuel (bolig)livsform.
Og så det med gysserne naturligvis. Regeringen har jo lommesmerter, og må så finde pengene et andet sted. Regeringen vil nu finansiere nye boliger ved at kapitalisere værdierne i de almene andelsboligforeninger. Desværre værdier, som den ikke ejer.
Man kunne fristes til at kalde det en helt ny boligskat på værdierne i frie borgeres frie almene andelsboligforeninger. Men det er nok helt forkert, for der er jo skattestop.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu