Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
13. juni 2003

Optimist om adskillelse
Advokat og baptist Ebbe Holm er 6. juni optimistisk med hensyn til en adskillelse af stat og kirke: »Folkekirkens monopol står for fald, og det vil ske som med Murens fald, hurtigere end nogen forestiller sig.« Han hævder, at det kan ske, når en ung familie uden for folkekirken ikke vil lade deres nyfødte barn registrere i folkekirken, men går direkte til kommunen. For Ebbe Holm tror ikke, at folkekirken og statten »har appetit på« at straffe familien med dagbøder.
Imidlertid kender jeg til et tilfælde, hvor man faktisk straffede en familie. I 1999 blev en irsk og en dansk statsborger i retten idømt en bøde på 400 kr., fordi de ikke havde henvendt sig på kirkekontoret med henvisning til, at de ikke var medlemmer af folkekirken og ikke ønskede at have noget med dette trossamfund at gøre.
De mente, at det var en menneskeret at frabede sig religiøs indblanding i ens liv, og de ønskede ikke, at deres barn skulle have en navneattest med kristne symboler og en præsts underskrift. For udeladelsen fik de dagbøder svarende til 1.000 kr. pr. forælder hver måned, indtil barnet blev navngivet. De søgte om lov til at anke sagen, men Procesbevillingsnævnet anså det ikke for en sag af principiel karakter, hvorfor anken blev afvist.
Parret måtte derfor få deres barn navngivet hos den lokale kordegn.
Jeg håber da, at Ebbe Holm får ret på et tidspunkt, for også jeg går helhjertet ind for en adskillelse af kirke og stat, men jeg tror, Holm undervurderer de danske myndigheders nidkærhed.

Niels K. Petersen
Minoritetspartiets
hovedbestyrelse
Kirkestræde 47, Køge

Nej, det er for galt!
På forsiden af Information den 7.-8. juni er udenrigsministeren citeret for at have sagt, at det for ham var afgørende »at Saddam ikke viste vilje til at demonstrere, at han ikke havde masseødelæggelsesvåben«. For det første har såvel Saddam som hans udenrigsminister gentagne gange sagt, at Irak ikke besad masseødelæggelsesvåben, for det andet: Hvordan demonstrerer man, at man ikke har masseødelæggelsesvåben?
Vor regering er efterhånden så indvævet i et magtsygt spind af løgne, undsigelser og stupidt vrøvl, at den burde gå af.
Det gør den desværre nok ikke uden kraftige opfordringer. Vi smider bomber i Afghanistan fra baser i Kirgisistan, og vi er i krig med og har besat et land, Irak, som aldrig har gjort os noget. Hvad bliver det næste? En ny Bush-krig, vi skal deltage i, eller en gengældelses-terror-
aktion med et mål i Danmark eller måske begge dele?
Jeg er flov over at være dansker. Hvor er de ca. 30.000 mennesker i Danmark, som demonstrerede imod Irak-krigen? De synes vel stadig, at den var og er forkert. Kom frem og marker jeres synspunkter! Vi må have en regering, som forstår at indlevelse og samarbejde er vejen til medmenneskelig forståelse og fredelig sameksistens.

Hanne Norup Carlsen
Fredsskattefonden
Jellerød Have 66, Kokkedal

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her