Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
4. juni 2003

Behov for grundlovsændring
EU-konventets foreløbige udspil til en ny grundlov for EU har givet anledning til spekulationer om bæredygtigheden af den danske grundlov. Juristerne er som sædvanlig uenige, men meget tyder på, at konventets grundlov stjæler så meget kompetence fra den danske, at det ikke er juridisk holdbart.
På den baggrund kan det ikke undre, at det vrimler med forslag til indholdet i en ny dansk grundlov. Niels Helveg Petersen har offentliggjort sit eget forslag, et udspil fra SF synes at være på vej, og Folketinget har iværksat en grundlovsdebat, som har medført en masse forskellige forslag.
Helvegs nye grundlov er primært en modernisering af den bestående grundlov suppleret med nogle fornuftige forslag af mere teknisk karakter. Han berører imidlertid ikke det grundlæggende spørgsmål om relationen til den nye EU-grundlov
På den baggrund kan der være god grund til at skrive en ny dansk grundlov, som klargør kompetenceforholdet mellem Danmarks og EU’s grundlove, før danskerne skal stemme om den nye EU-grundlov. Det må være et krav til regeringen, at den snarest kommer med et officielt udspil om en klargørende og moderniseret dansk grundlov, så debatten ikke skal foregå alene på udspil fra enkeltpersoner eller enkelte partier.

Niels I. Meyer
JuniBevægelsen

Latterligt
Jeg ved det godt! Det har altid været sådan: Der er én lov for de store og én for de små.
Men à propos retsfølelsen, dette diffuse begreb, der, som vi nylig så i forbindelse med maling-svineriet på statsministeren, kan bruges til f. eks. fængsling på ubestemt tid, så er der mere elementære sager, der generer min retsfølelse.
Når disse jordejere, der omtales i dagens avis, kan bryde loven om offentlig adgang til mit lands natur, uden at de slæbes for retten og straffes, føler jeg mig krænket. For hvad gør man over for disse lovbrydere? Jo, »Ministeren har appelleret ind-trængende til baronen om at rette sig efter lovgivningen.« Det er latterligt.
Forleden kunne man læse, at loven om ligestilling uafbrudt overtrædes af de ministre, hvis hele eksistensberettigelse som ministre er at sørge for at landets love føres ud i livet. Hvad sker der dem?
Folketingsmedlem for Venstre, Eyvind Vesselbo, blev nylig citeret for at sige sådan noget som: »Når jeg kører 130 kilometer i timen…«. Og det er ikke mange måneder siden, at det blev påvist, at mange folketingsmedlemmer ustandselig overtræder færdselsloven. Så vidt jeg husker har økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen, som af uddannelse er politimand, ved flere lejligheder offentligt udtrykt sin fulde forståelse for, at folk overtræder færdselsloven. Vel vidende, at folk dræbes og invalideres af det.
Ja, ja, jeg véd det! Sådan er verden! Sådan er det danske retssamfund. Der kan findes tusind eksempler.
Men jeg er ikke helt død endnu, så jeg føler mig altså krænket.

Tom W. Petersen
A. D. Jørgensensvej 19, Frb.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her