Læsetid: 3 min.

Murdoch er markedet

Mogulen må grine sin rumpet i laser, når han hører den danske kulturminister besynge det frie marked
Debat
25. juni 2003

KOMMENTAR
Når en historiker om nogle år skal finde billeder, der karakteriserer tidsånden i Danmark i begyndelsen af dette århundrede, vil vedkommende ikke kunne komme uden om auktionen hos Bruun Rasmussen i den forgangne uge.
Her udloddede kulturministeren to nye radiokanaler til højest bydende alt imens han jublende abdicerede sit ansvar for en væsentlig del af medieudbuddet til markedet, og vi andre spekulerede over, hvem det nu er, som er inde i hurtigsnakkeren Brian Mikkelsen.
Mens jeg iagttog TV 2’s direktør Peter Parbos forgæves kamp mod Rupert Murdochs millliarder – den australskfødte mediemogul spiser en ny radiostation eller tv-kanal til morgenmad hver dag – tænkte jeg på alle de møder, som jeg havde deltaget i, hvor vi diskuterede, hvad vi kunne komme i en sådan kanal for at give Danmarks Radios nyheder og baggrundsdækning ordentlig konkurrence. Vi ønskede den station, fordi det var en journalistisk og kunstnerisk udfordring – og fordi det var et naturligt led i en national medievirksomhed, som først og fremmest skulle basere sin overlevelse på reklamer.
Efter sejren kunne man så høre Murdochs lokale væbner erklære sig totalt uinteresseret i indholdet af den femte kanal. Man kunne vel hyre nogle kendte stemmer, der kunne læse nyheder, som man købte udefra – til at udfylde hullerne i musiktapetet. Først efter kulturministerens lille rap over fingrene kom manden pludselig i tanke om, at det lød rigtigere, hvis man allierede sig med en lokal partner med speciale i nyheder og dermed foregav at gøre et forsøg på at skabe den »konkurrence på kvalitet«, som Brian Mikkelsen har gjort til sit mantra, hver gang han foretager en handling der negerer dette ønske – og dermed gør sig til regeringens nummer ét med hensyn til anvendelse af newspeak – og det siger ikke så lidt.

Ikke råd til kvalitet
Men da den store Murdoch ikke mindst er blevet stor, fordi han er god til at tjene penge, er det jo ikke meningen, at den lokale Sky Radio skal give underskud. Derfor bliver der ikke råd til megen kvalitet på nyheder, når der skal hentes en halv milliard kr. ud af det danske annoncemarked i den otteårige koncessionsperiode blot for at betale afgiften til staten.
Kulturministeren fortalte inden den historiske auktion over dansk mediepolitik, at han holdt af fransk rødvin, og at det var ligegyldigt om ejerne af de nye kanaler var udlændinge eller danskere, blot sproget var dansk. Det er på en måde godt, at en konservativ politiker ikke længere klamrer sig til det nationale, men hans synspunkter er samtidig uhyre naive, når man studerer mediekoncentrationen på internationalt plan. Der er jo ikke tale om fri konkurrence. I USA har den republikanske administration netop givet Murdoch endnu større muligheder for at styrke sine lokale monopoler, sådan at der er total styr på meningsdannelsen, og sådan at australieren kan tjene flere penge på det, som nu er hjemmebanen, og med endnu større kraft drage verden rundt og opkøbe nye kanaler. Kanaler, som fundamentalt alle er præget af et syn på verden, som gavner Murdoch og hans ligesindede. .

Farvel til drømmen
Markedet er Murdoch. Og Murdoch er markedet. Farvel til drømmen om konkurrence.
Tænk, hvis Danmark havde haft en kulturminister, som havde haft visioner om at skabe et alternativ til mastodonten DR, et alternativ, som udgik af det folkelige Danmark. Oplysningsdanmark. En radio, befolket af mennesker, som havde ambitioner om at redefinere nyhedskriterierne og skabe reel alsidighed, og som var internationale – ikke med hensyn til kapitalstruktur – men i deres syn på verden. Jo, jeg kan godt høre, at det lyder gammeldags og konservativt, men nogen skal jo sige det, når de konservative ikke vil, og man hele tiden får mistanke om, at det er Jens Rohde, som er inde i Brian Mikkelsen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her