Læsetid: 5 min.

Nummerplader på kinesisk

Grænsen mellem Kina og Hong Kong bliver næppe åben for bilister lige med det første. Man kan jo ikke sådan have folk til at rejse rundt på må og få, bare fordi de har lyst
23. juni 2003

INTERNATIONAL
De fleste tænker formodentlig ikke over, at tager man sin dansk indregistrerede bil, kan man uden problemer køre i den fra Sønderborg til San Marino. Rækken af suveræne europæiske stater har gensidige aftaler, der gør dette muligt og helt smertefrit. Man skal ikke søge om tilladelse på forhånd. Formodentlig ville de fleste danskere finde det krænkende, hvis man skulle redegøre for behovet for at tage turen ned gennem Europa.
Er man bilejer i Hong Kong, er der ikke den samme form for rettighed. Hong Kong er ganske vist blevet en del af Kina, men dette skal ikke i praksis forstås på den måde, at så kan man også bare tage sin bil og futte på familieudflugt til de mange smukke steder i det vi i Hong Kong kalder »selve Kina«.
Og det er ikke fordi der i praksis er noget til hinder for det. Grænsestationerne er udbyggede, og vejnettet er til stede. Der er naturligvis lige den praktiske ting, at man ved grænsen skal huske at skifte vejbane. I Hong Kong kører man i venstre side af vejen, mens man i Kina kører i højre side. Men bortset fra dette lille problem, der er en rest fra Hong Kongs koloniale fortid, er der ikke praktiske problemer i sagen.

Travl grænsestation
I de sidste 20 år har Hong Kong brugt hovedparten af sin energi på at få flyttet al produktion til Kina, samtidig med at man har søgt at fastholde en dominerende position i alt, hvad der vedrører denne produktions eksport til den øvrige verden. Og dette forudsætter jo, at varerne transporteres fra Kina til Hong Kong, for der at blive pakket om og i containere sendt verden rundt. Denne trafik har skabt en af verdens mest trafikerede grænseovergange, hvad angår lastbiltrafik. Der er et meget omfattende bureaukratisk system, hvor hver enkelt bil skal have to sæt tilladelser, fordi der køres i to forskellige lande. Med disse tilladelser i hånden, kan lastbilen så blive forsynet med et dobbelt sæt nummerplader, og har nu i princippet lov til at køre i begge lande. Herefter er der så brug for at få en særlig tilladelse til overhovedet at køre rundt med noget, og endelig er der brug for at finde den helt rigtige chauffør, der som minimum skal være af etnisk kinesisk afstamning og have et særligt hongkongsk ID-kort med nogle røde stjerner på, samt være godkendt af Kina til frit at kunne rejse ind og ud af landet ved hjælp af en såkaldt »hjemme-tilladelse«. Det kan ikke nytte noget at ansætte f.eks. en person af indisk eller dansk afstamning, idet sådanne folk ganske vist kan få både lokale pas og ID-kort, men dog aldrig blive kinesere i etnisk forstand og dermed få stjernerne på ID-kortet. På trods af alle disse formaliteter og bureaukratiske sidespring virker systemet dog godt nok, og i gennemsnit kører ikke mindre end 40.000 containere over grænsen hver dag. Og spørger man til de mere principielle sider af sager, får man ofte det svar, at systemet jo virker. If it aint broken, don’t fix it.

Svært for private
Den private bilisme er straks meget værre stillet. Og hvorfor skulle folk dog ville finde på at køre i bil over grænsen, når der er udmærkede busser, tog og flyvemaskiner, der alle har de fornødne tilladelser til at krydse grænsen. Men gennem de sidste par år er presset på at få åbnet grænsen blevet øget. Og med vanlig sans for at gøre tingene indviklede og ad hoc frem for at gøre dem enkle og generelle har der så udviklet sig et system, hvor man begynder sin sag med at købe sig en bil i Hong Kong. Let og smertefrit betaler man sig så fra at få nummerplader på sin bil, og er klar til at planlægge sin udflugt med familien ud i det blå i Kina. Til den ende søger man så om at få sig et sæt kinesiske nummerplader hos de kinesiske myndigheder. Det koster penge, og man får dem kun, hvis man har noget fornuftigt at gøre i Kina, for eksempel forretninger. Det tæller ikke, at man siger, at man godt kan lide at tage på campingtur med ægtefællen og ungerne. Og som et sidespring: de lokale myndigheder har aldrig set, hørt om eller boet i en campingvogn. Er man så heldig, nyttig for Kina og har de rigtige grunde og forbindelser, kan man få sig et sæt kinesiske nummerplader, og efter at have fået dette godkendt af myndighederne i Hong Kong, der hverken agter at røbe kriterier, antal eller noget som helt andet, der kunne give den enkelte ansøger forventninger om almene rettigheder, kan man så endelig få lov til at skrue sit ekstra sæt nummerplader på bilen. I mellemtiden er familien nu nok taget på ferie på et andet kontinent.
Og budskabet gennem hele processen står ret klar: du har bevisbyrden, og kan du ikke bevise, at du af forretningsmæssige grunde har brug for to sæt nummerplader, får du dem ikke.

Bureaukrati
Jeg har i årevis ledt efter bare én i min omgangskreds, der havde et dobbelt sæt nummerplader. Eller som i et anfald af uskyld og naivitet har kørt Toyotaen ind mellem de 40.000 containere i et forsøg på at komme til eftermiddagskaffe ved Honningsøens bredder lige ovre på den anden side af grænsen. Men desværre er min omgangskreds ikke lige begunstiget med hverken de overdrevent rige eller de overdrevent troskyldige.
Bureaukratiet har sine politiske grunde til, at grænsen mellem Kina og Hong Kong formodentlig ikke lige med det første bliver åben for bilister. Og de er på alle måder et lidt særpræget meget lille mindretal. Men det er ikke bare lige en løsning at lade bilen blive hjemme. Rejserestriktionerne for menneskene er nemlig betydelig mere indviklede end for bilerne. Man kan jo ikke sådan have folk til at rejse rundt på må og få, bare fordi de har lyst. Synes politikerne, der vil se begrundelser for alt hvad der bevæger sig. Sjovt nok synes de fleste folk, at dette at bevæge sig uden at skulle give en grund er det sjoveste.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu