Læsetid: 2 min.

Partikelfiltre og nøl

De små partikler fra dieseludstødningen ser ud til at kræve over 1.000 ekstra dødsfald om året
28. juni 2003

Miljø
Københavns kommune vil gøre den indre by til såkaldt miljøzone og forbyde tunge dieselkøretøjer uden partikelfilter at køre ind i zone. Det er glædeligt, at kommunen er villig til at gøre en indsats for at nedbringe de meget sundhedsskadelige partikler, når nu regeringen ikke vil. Det er blot synd, at initiativet bliver så begrænset, men det er svært at klandre kommunen, når der mangler opbakning fra regeringen. Bl.a. kommer forbuddet kun til at gælde tunge dieselkøretøjer, som kun står for halvdelen af partikeludslippet. Det bør også gælde varebiler, hvor man i dag også kan eftermontere filtre. Desuden bør der sættes en frist for, hvornår det også skal gælde personbiler. Her er eftermontering ikke fremme på markedet, men det skyldes kun, at ingen har efterspurgt det.
i danske byer. Dertil kommer, at astmatikerne får forværret deres tilstand.
Det er efterhånden en af de bedst dokumenterede miljøfaktorer, der forringer vores sundhed. Men regeringen fik sidste år i august sendt sagen til hjørnespark. Folketinget skulle tage stilling til et forslag fra Kristeligt Folkeparti om, at staten skulle fremme partikelfiltre gennem en kombination af afgift på biler uden filter og støtte til filtrene. Regeringen ville vente på, at Bjørn Lomborg fik skrevet en rapport om sagen.

Mest miljø for pengene
Denne kom i november og pegede klart på, at partikelfiltrene burde indføres – at det ville være et af de områder, hvor man fik mest miljø for pengene. Men så ville regeringen vente på en ny rapport, den havde bestilt i ministerierne. Denne kom så den 6. juni i år. Nu siger regeringen så endelig, at den ikke vil foretage sig noget. Den stiller sig positivt over for, at bykommuner indfører miljøzoner, og den støtter, at EU på lang sigt skal løse problemet ved skærpede miljønormer
Men disse kommer kun til at gælde for nye dieselkøretøjer, fra 2006. Dermed skal vi vente tre år plus de 12-15 år, som er dieselkøretøjernes levetid, før problemet er løst. Med sandsynligvis over 1.000 ekstra dødsfald hvert år.
Vognmændenes organisation protesterer over for initiativet fra Københavns kommune. Heldigvis er der da også mange vognmænd og busselskaber, som selv har taget initiativ til at få filtre. Men deres organisation hiver gamle argumenter af stalden (Berlingske Tidende 10. juni) om, at filtrene øger både brændstofforbruget og støjniveauet – ting som er tilbagevist gennem et toårigt fuldskalaforsøg i Odense, som blev afsluttet for to år siden. Samtidig klager vognmændene over, at nogle af filtrene fungerer bedst ved svovlfattig diesel, som de ikke kan købe i Danmark.

Regeringens valg
For det første kan de bare vælge andre filtertyper, som fungerer fint ved den nuværende dieselkvalitet. For det andet kunne de kræve at få denne diesel. Det er regeringens valg, at vi ikke har den rene diesel. Den produceres hos Statoil i Danmark, men den eksporteres, fordi regeringen ikke vil differentiere afgiften, så den svovlfattige diesel kan konkurrere.
Hvor længe endnu vil regeringen sidde på hænderne i denne sag? De mange dødsfald og øget sygelighed gør det ikke rimeligt at trække sagen ud. Og med modstanden fra vognmændenes organisation kan man heller ikke bare overlade det til kommunerne at løse problemet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu