Læsetid: 3 min.

Værnepligt til kvinder – barselspligt til mænd

Hvis også kvinderne skulle ind og springe, ville det forhåbentlig betyde, at den kvindefjendske kultur, som i øjeblikket eksisterer, ville blive tvunget i knæ
Debat
17. juni 2003

Kommentar
Da jeg var barn, legede jeg krig med Mette, Tom og Thomas. Men jeg fik aldrig min egen pistol. Når jeg til min fødselsdag satte krydser i BR-kataloget ud for ting, som jeg ønskede mig, endte det altid med, at barbiedukkerne og ikke en blank sort riffel kom på ønskelisten.
Jeg turde ikke rigtig stå ved, hvor skægt jeg egentlig synes, at det var at rende rundt og lege dræbermaskine. For krigslegen passede ikke rigtig til mine rapsko og til de politiske korrekte holdninger, som jeg til enhver diskussion i 3.A rakte fingeren i vejret og serverede til glæde for mine »vi stemmer aldrig længere til højre end VS«-lærere.
Så nej, jeg ønskede mig ikke sådan en ægte kopi af en M16-riffel. På en eller anden måde følte jeg, at så længe jeg ikke lige frem selv havde et våben, men blot skamlånte dem fra min legekammerat Toms våbenarsenal, så var jeg stadig mine rapsko værdige og med i de godes klub.
At jeg aldrig fik sat det kryds i BR-bladet og således valgte mit eget våben kan kun skyldes fejhed. Jeg ville lege med drengene, og jeg ville også have at de skulle acceptere mig som en af soldaterkammeraterne, men alligevel ville jeg ikke rigtig være med i deres klub.
I dag synes jeg faktisk, at det er på tide at gå hele vejen. Jeg er feminist og har i flere år kæmpet for ligestilling mellem mænd og kvinder. Jeg mener, at vi lever i et samfund, hvor mænd og kvinder behandles meget forskelligt, og at forskelsbehandlingen er til ulempe for kvinderne. Men på i hvert fald et punkt er kvinderne bedre stillede end mændene. Det er, når det drejer sig om værnepligt. Og det synes jeg, at man skal lave om på. Værnepligten burde være for alle uanset køn. En sidegevinst ved at indføre værnepligt til kvinder kunne også være at få aflivet forsvarets kvindefjendske kultur.

I maj måned blev en undersøgelse om sexchikane i den danske forsvar offentliggjort. Den viste, at 33 procent af kvinderne i forsvaret mente, at de havde været udsat for kønskrænkede adfærd i forbindelse med deres arbejde. 16 procent havde oplevet at blive taget på i mod deres vilje, og syv personer fortalte, at de havde været udsat for voldtægt. Statistikken taler sit tydelige sprog om, at der i forsvaret må trives nogle fuldstændig forkvaklede forestillinger om kvinder, som der i den grad trænger til at blive ryddet op i. Problemet med sexchikane løses sandsynligvis ikke bare ved, at man får flere kvinder ind i forsvaret. Men forhåbentlig ville de mange kvinder betyde at hærens patriarkalske kultur blev svækket.
Hvis det, man ønsker, er at forbedre ligestillingen mellem mænd og kvinder kunne, man i stedet for at indføre værnepligt til alle også fuldstændig afskaffe værnepligten og indføre en professionel hær.
Men jeg er tilhænger af værnepligten, for det er en måde at sikre, at hæren ikke lukker sig om sig selv. Så længe vi har værnepligten tvinges forsvaret til konstant at være i dialog med det omkringliggende samfund og således også forholde sig til dets værdier. Hvis også kvinderne skulle ind og springe, ville det forhåbentlig betyde, at den patriarkalsk og kvindefjendsk kultur, som i øjeblikket (qua undersøgelsen om sexchikane) eksisterer, ville blive tvunget i knæ og erstattet af en kultur med et mere nuanceret kvindebillede.
Man kan indvende mod mit forslag om kvindelig værnepligtige, at det i stedet for at forbedre ligestillingen mellem mænd og kvinder faktisk vil forværre den. For som samfundet ser ud, har kvinderne flere pligter end mændene, og endnu een, som værnepligten ville være, vil blot sætte dem yderligere tilbage i forhold til mændene. En af de pligter, kvinderne har, og som mændene stadig ikke tager ansvar for, er f.eks. barselsorloven. Derfor kære mænd, hvis vi kvinder skal til at tage ansvar i forhold til vores fælles forsvar, så vil jeg altså gerne se nogle mænd, der kræver, at fædre skal være barselspligtige – at staten skal øremærke måneder af barselsorloven til mændene. Hvis mine yngre søstre skal ind og pudse støvler, så er der også nogle mænd, der må begynde at kalde sig feminister og tage ansvar for, at der kommer flere kvindelige chefer, at der kommer ligeløn, at prostitution bliver forbudt med lov, at sexchikane skal bekæmpes osv. osv.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her