Læsetid: 3 min.

Vis mig dit cv

...Og jeg skal sige dig, hvem du er
14. juni 2003

Kommentar
I brevet fra AF står der, at med mindre jeg inden en bestemt dato lægger mit cv ind på Jobnet.dk mister jeg dagpengeretten. Jamen, det var jo forfærdeligt, tænker jeg oprevet, mens papiret skælver i min hånd... Jeg mener: S’gerne! I rødt, hvidt, pink eller med lyde, hvad kunne I tænke jer? Jeg skriver med glæde mit cv for alle og enhver arbejdsgiver at se inde på nettet. Efter bedste evne kæmper jeg mig gennem de elektroniske lag af udspørgen – IT er bøvlet. Man kan ikke stille spørgsmål, når der er noget, man er i tvivl om og så nemt er det altså heller ikke at gætte de rigtige svar. Skemaet er ulogisk flere steder, jeg klemmer på så godt jeg kan, men så er der pludselig det med at man skal lave en personlig beskrivelse af dig selv.
»Beskrivelsen skal indeholde det, du ellers ville skrive i en ansøgning, f.eks.:
*Hvorfor søger du nyt arbejde?
*Hvad er vigtigt for dig i et job? nHvordan kan du bedst lide at arbejde?
*Hvordan er du som person?
*Hvad bruger du din fritid på«
Max 2000 anslag. En hvid firkantet rude åbner sig forventningsfuldt for mig til at skrive i. Jeg skynder mig at skrive, at jeg er pragtfuld. Alt andet ville vel blive betragtet, som at jeg ikke ønsker at få et job og det skal jeg ikke have noget af.
Her er hvad jeg skriver:
»Jeg tør sige, at jeg er en pragtfuld person. Omgængelig uden at være følgagtig. Morsom uden at være overfladisk og pligtopfyldende uden at være intolerant, original uden at være underlig. Har god sprogsans og skriveevne og bred erfaring med kulturjournalistik og redigering af tekster. Stort udtryksbehov, behov for at være kreativ og for at føle jeg udfolder mig i forbindelse med mit arbejde. Sætter pris på at kombinere individuelle arbejdsprocesser med kollektive. Selvstændigt tænkende og arbejdende.
Skriver for tiden klummer og andre artikler til Information, nettidsskriftet Forum og anmelder litteratur og faglitteratur på P1’s morgenflade, fungerer som litterær konsulent ved forlaget Aschehoug. Modtager i øvrigt gerne flere freelanceopgaver.«

Hvis jeg ikke efter dette får tonsvis af tilbud beviser det bare, at arbejdsløsheden er reel. Noget man selvfølgelig ikke uden videre kan tillade sig at gå ud fra. Jeg mener... hvem har ikke prøvet at ligge i sengen en søndag morgen og ikke gide stå op? Måske er der bare nogen, der udstrækker denne tilstand til hele ugen og kombinerer det med en strategi til at undgå ansættelser – herefter kalde arbejdsløshed, nej: »arbejdsløshed«. (Folk bliver i givet fald bedre til den strategi hele tiden, jævnfør de stigende arbejdsløshedstal).
Efter endt dåd underskriver man en tro og love-erklæring på, at det man har skrevet i cv’et er sandt og fyldestgørende. Jeg bider negle, da jeg sætter min signatur. Hvem vurderer i sidste ende hvad sandt og fyldestgørende i denne sammenhæng vil sige – jeg har ikke oplyst at jeg passede 70 marsvin og bestyrede salget af dem (sort er jeg bange for) fra jeg var ni til jeg var 12, og måske en dyrehandler i Smørumnedre nu står og har brug for mig? Jeg ved ikke om folk (læs arbejdsgivere) deler mit syn på mig selv (»Selv synes jeg, jeg er romantiker« som Jørgen Ryg siger i en berømt sketch, hvor han er et fordrukkent, egoistisk svin). Jeg er slet ikke den der vurderer »fyldestgørende«, dog skal jeg skrive under på at det er det.
Men dagpengene ryger, hvis man ikke skriver erklæringen under... så det gør jeg. S’gerne! S’gerne!
Hvad er det? En lille oprørsk orm gnaver vel også et sted. Bedre er man trods alt ikke. Alle og enhver arbejdsgiver kan herefter gå ind og se en personlig beskrivelse af mig. Men jeg kan ikke se arbejdsgiverenes beskrivelse af deres person nogen steder. Jeg ville ellers gerne vide, hvordan den person er, som jeg eventuelt skulle arbejde for og om vi overhovedet ville passe sammen. Et øjeblik tænker jeg på, at skrive min virkeligt fremragende psykologiske sans, min eksistentielle indsigt og gode menneskekundskab på cv’et. Jeg tror ligefrem jeg ville kunne overgå de fleste arbejdsgivere i at vurdere om vi var noget for hinanden. Men... Så gør jeg det ikke alligevel.
Vi ses på Jobnet.dk. Jeg er nr:70296387

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu