Læsetid: 3 min.

Flagstaternes ansvar skal styrkes

Der er for mange useriøse flagstater, som kører friløb, når det drejer sig om at gennemføre og håndhæve de internationale regler
14. juli 2003

Sikkerhed til søs
Den 4. juli har styrmand Steen Jepsen et debatindlæg om bl.a. ulykken den 31. maj, hvor den kinesiske bulkcarrier, Fu Shan Hai, og det cypriotiske containerskib, Gdynia, kolliderede nord for Born-holm med den olieforurening, vi alle har hørt om, tilfølge.
Opklaringsenheden under Søfartsstyrelsen er ved at undersøge omstændighederne ved ulykken. Den endelige rapport forventes i slutningen af denne måned. Det er derfor ikke på nuværende tidspunkt mit ærinde at kommentere ulykken eller dens årsager.
Jeg forstår dog fuldt ud, hvis ulykken giver anledning til utryghed og tanker om, hvad der kunne være sket, hvis Fu Shan Hai havde været en olietanker. Ulykken understreger behovet for omtanke på det sejladssikkerhedsmæssige område.
Hovedbudskabet i Steen Jepsens indlæg er, at Søfartsstyrelsen og andre danske myndigheder på det maritime område lægger større vægt på at beskytte egne ressourcer og rederiernes interesser end på at forbedre sejladssikkerheden samt på at forebygge og bekæmpe forurening af havmiljøet.

Unuanceret kritik
Kritikken forekommer unuanceret. Jeg kan henvise til den dybdegående debat, der fandt sted ved Folketingets høring den 14. maj 2003 om olietransporter gennem de danske farvande. Teknologi-Rådet, som var medarrangør af høringen, har på sin hjemmeside offentliggjort et Nyhedsbrev med titlen »Mens vi venter på ulykken«. Heri findes en fyldestgørende opsummering af debatten, som i vidt omfang giver svar på de spørgsmål, Steen Jepsen rejser.
I december 2002 blev det i FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) besluttet at fremrykke den obligatoriske installation af såkaldte AIS systemer (Automatisk Identifikations System) i alle passagerskibe og alle større lastskibe til senest inden udgangen af 2004.
Systemet sender hele tiden automatisk oplysninger om et skibs kurs, fart og identitet til andre skibe og er dermed med til at forebygge kollisioner. Når etableringen af det tilsvarende landbaserede AIS system er tilendebragt i Danmark i midten af 2005, vil det også være muligt at udveksle data mellem skibene og landstationerne.
Der er herudover én ting, jeg er helt enig med Steen Jepsen i. Ondets rod skal grundlæggende findes i nogle flagstaters laden stå til over for de skibe, de har i deres skibsregistre.
Der er uden tvivl for mange useriøse flagstater, som kører friløb, når det drejer sig om at gennemføre og håndhæve de internationale regler. Det betyder, at de dårlige skibe får lov til at forblive på havet – til skade for sikkerheden, miljøet og konkurrencen.
På det maritime område er det et internationalt anerkendt princip, at flagstaten har kompetencen om bord på skibene samt ansvaret for, at skibene lever op til de sikkerhedskrav, der stilles internationalt. Flagstatsprincippet er også til gavn for danske skibe, som sejler uden for Danmark.

Berettigede krav
Svarene på de berettigede krav om forbedret sejladssikkerhed og forureningsforebyggelse ligger derfor i at styrke og tydeliggøre flagstaternes rolle og ansvar.
Flagstaternes rigtige og rettidige gennemførelse og nidkære håndhævelse af IMO’s regler er en afgørende forudsætning for at nå målene. Her er IMO’s nylige beslutning om at udvikle en flagstatskode og en model for et auditeringssystem en milepæl. Koden skal definere flagstaternes rolle og ansvar. I tillæg får vi et system, der giver os mulighed for at ‘kontrollere kontrollørerne’.
Søfartsstyrelsen har aktivt deltaget i udviklingen af initiativet, som vil styrke kvalitetsskibsfarten på bekostning af de dårlige skibe. Styrelsen vil nu arbejde for at gøre auditeringsmodellen obligatorisk for IMO’s flagstater.
I sidste ende er og bliver det flagstatens ansvar at sørge for, at deres skibe sejladssikkerhedsmæssigt er forsvarlige og lever op til de internationale krav.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu