Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

12. juli 2003

Regeringen er ikke liberal
Det er bemærkelsesværdigt, at Bertel Haarder har afvist at lægge afstand til Pia Kjærsgaards krav om at opsige Menneskerettighedskonventionen. Skyldes det, at ministeren for et par uger siden selv har været ude med et forslag, hvor den danske regering skal diskriminere mod de udlændinge, ministeren ikke bryder sig om? Haarder ved udmærket, at han ikke kan gennemføre sine planer uden at bryde Menneskerettighedskonventionen.
Regeringen er analfabet udi liberalismens ABC, hvis den tror, kernen i liberalismen er at skabe frit valg af hjemmehjælp. Liberalismens kerne er beskyttelsen af den enkelte borger mod vilkårlige og undertrykkende indgreb fra statens side.
Det er ikke tilfældigt, at Menneskerettighedskonventionen blev underskrevet umiddelbart efter 2. verdenskrig. Underskriverne havde netop set, hvad der kan ske, når en gruppe i samfundet bliver genstand for særlig lovgivning, og resten af befolkningen tillader sig at være ligeglad.
Haarder har valgt at blande sig i den enkelte borgers ret til at gifte sig med en borger uden EU-borgerskab. Lovens emsige og vilkårlige karakter blev imidlertid først kendt, da den viste sig at gå ud over ressourcestærke, intelligente og velartikulerede danskere. Hvordan havde det set ud, hvis regeringen havde kunnet målrette loven efter bestemte grupper, som ikke nyder samme interesse?
Regeringen forholder sig tavs, hvilket gør den uværdig til at udfylde regeringsrollen, endsige kalde sig liberal.

Thorkild K. Maarbjerg, formand,
Odense Radikale Venstre
Hvidtjørnvej 10, Odense V

Faktafornægteren
Rune Engelbrecht Larsen (Minoritetspartiet) kalder mig »menneskettighedskrænkeren« i Information d. 30. juni.
Jeg bliver derfor nødt til – endnu en gang – at gentage, at Danmarks forpligtelser efter internationale konventioner skal respekteres. Morten Kjærum udtaler til Politiken d. 29. juni, at »Rent menneskerettighedsmæssigt har der ikke været meget at komme efter. Der er ingen tvivl om, at både den forrige og den nuværende regering har ligget tæt på grænsen af konventionerne, men grænsen er ikke blevet brudt.«

Bertel Haarder
integrationsminister (V)

Don Berlusconi?
I den seneste tids kritik af Silvio Berlusconi er det sagt, at »han opfører sig som en mafiaboss«.
Det mener jeg er helt forkert. Sammenligner man Berlusconi med Don Corleone, er det tydeligt, at den italienske regeringsleder mangler de for mafiaen nødvendige egenskaber: Evnen til at udstede godt skjulte trusler; evnen til at overtale folk til ens formål, ved at lade dem selv foreslå det; finesse i forhandlings-situationer; evnen til at lytte til »fuglenes sang«; evnen til aldrig at sige det, man virkelig mener, men højst antyde det.
Silvio Berlusconi er hverken en ordentlig regeringsleder eller en talentfuld kriminel.

Erling Pedersen
Johannes Ewalds Vej 24, Åbyhøj.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu