Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
11. juli 2003

Udansk Folkeparti
*En del af danskheden er respekt og kamp for menneskerettigheder. Et farvel til menneskerettighederne er udansk.

Kristoffer Madsbøll,
Bækkeskovvej 8, Hedensted

kontrol med lille k
*Af hensyn til borgernes retssikkerhed skal Arbejdstilsynet nu forhåndsanmelde besøg. Herefter vil vi vide, at når regeringen taler om ’borgerne’, så mener den ’ejerne’, subsidiært ’aktionærerne’ – hvilken indsigt vil gøre meget fra den kant mere forståeligt.
I øvrigt deler det iranske præstestyre helt Anders Fogh Rasmussens syn på uanmeldt inspektion.

Claus Heinberg, Brumleby

Misvisende leder
Information beklager i en leder den 2. juli, at et flertal i Europa-Parlamentet stemte imod at ophæve Mogens Camres (DF) immunitet, så han kan retsforfølges i Danmark for at have fremsat racistiske udtalelser.
Lederskribenten (tok, Torben Krogh) citerer mig for noget, jeg aldrig har sagt. Han skriver: »Karin Riis-Jørgensen fra Venstre begrundede sin stemmeafgivning med en påstand om, at angrebet på Camre var politisk motiveret og anført af venstrefløjen«.
Sådan en argumentation kunne jeg ikke drømme om at bruge. Information har taget påstanden ud af en sammenhæng. Avisen burde i stedet referere min samlede argumentation for ikke at ophæve Camres immunitet. For mig vejer ytringsfriheden meget tungt. Og der skal være vide rammer for, hvad politikere kan tillade sig at sige.
Et enigt retsudvalg i Europa-Parlamentet har indstillet, at Camres immunitet ikke skal ophæves. Den beslutning bakker jeg op om, fordi den følger praksis fra mange tidligere sager i Parlamentet.
Traditionelt sætter Europa-Parlamentet vide rammer for ytringsfriheden, fordi Parlamentet skal rumme politiske kulturer fra alle medlemslande. Derfor benytter lederskribenten også en fejlagtig målestok, når der siges, at der må være noget galt i Europa-Parlamentet, når man ikke her gør, som Folketinget plejer at gøre. Europa-Parlamentet og Folketing er to forskellige parlamenter med to forskellige traditioner og kulturer, som de begge bør værne om på egne præmisser.
Camre kunne i øvrigt selv have undladt at påberåbe sig sin immunitet og dermed forsvaret sine udtalelser ved en dansk domstol. Det ville have været oplagt.

Karin Riis-Jørgensen
næstformand for den liberale gruppe i Europa-Parlamentet

Nødhjælp og skydevåben!
Folkekirkens Nødhjælp har fået meddelelse om, at NATO-soldater i Afghanistan for nylig delte nødhjælp ud i civilt tøj, men udstyret med skydevåben.
Der skabes derved en tvivl i befolkningen, om det er en militærmand eller en uafhængig nødhjælpsarbejder. Den samme tvivl giver vores danske udenrigsminister næring til, når han kræver at nødhjælpsorganisationer skal underlægge sig USA’s kommandostruktur i Irak. Hvis de nægter det, truer han med at nedskære statens støtte til dem.
Derved knytter han nødhjælpsarbejde til politik fremfor til internationale verdensomspændende organisationer, som har årelang erfaring. Alt – også udviklingsarbejde – skal åbenbart bruges i Danmarks ny-
imperialistiske politik.

Kai Dalsgaard,
Grønne Demokrater
Mejerivej 35, Odder

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her