Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

5. juli 2003

Skyer
*Som dreng lå jeg evig/og udstrakt i græsset
under skyernes flugt/Jeg støtter min ryg mod brændestablen
og skyerne glider/over himlen
Som jeg er de født/til at strejfe om
og forlade alt/i al evighed

Hugo Hørlych Karlsen

Groft svigt af justitsministeriet
Når justitsminister Lene Espersen med et pennestrøg frikender politimester Preben Aarø-Hansen i Frederikssund samt tilsynsrådet for groft sjusk og embedsmisbrug, med henvisning til at der er gået fem år, siden forsømmelserne fandt sted, tilsidesætter Lene Espersen alle gældende regler.
Mistænker politiet en person for at have begået noget strafbart, skal anklagemyndigheden, som er en offentlig institution ledet af jurister, afgøre, om sagen skal bringes for en domstol, dette er ikke sket bl.a. på grund af skuffearkivering – og en høj priotering af politiets jagt på ulovlig sommerhusbeboelse.
Og dermed tilsidesættes en af de aller vigtigste dele af vores demokrati – domstolene. Som ifølge Grundloven er den dømmende magt, der skal være uafhængige af Folketing og regering for at beskytte borgerne. Med den slaskede holdning justitsminister Lene Espersen udviser over for sine groft uansvarlige embedsmænd og deres forsømmelser bliver alle Grundlovens regler overtrådt. Over for alle de borgere der ønsker, retfærdigheden sker fyldest i de hundrevis af sager der nu bliver arkiveret lodret af Frederikssund politi.

Kristian Kock Møller
Jægervænget 28
Vipperød

Genmanipuleret mad
Man kan let få mistanke om, at USA’s politik omkring genmanipuleret mad er styret af økonomiske interesser snarere end, som de burde være, af hensyn til de menneskers sundhed, som forventes at indtage disse produkter.
Som eksempel kan nævnes biotech og kemikaliegiganten Monsantos frembringelse af ’Round-up Ready’-planter, specielt genmanipulerede til at kunne modstå samme firmas ukrudtsmiddel ’Round-up’. Mennesker er ikke genmanipulerede til at være ’Round-up Ready’ og ukrudtsgift er også menneskegift. Alligevel lykkedes det Monsanto at lobby’e EPA (Det amerikanske miljøagentur) til at sætte grænseværdierne for hvor meget Round-up mennesker kan tåle, ned, fordi de nye Round-Up Ready-planter ikke kunne leve op til de gældende grænseværdier. Sådan fungerer amerikansk miljøpolitik. Hvis u-lande siger nej tak til at lade dens slags ødelægge deres landbrug, som det allerede sker i USA, når genmanipulerede planter overfører deres genmanipulerede egenskaber til almindelige planter gennem krydsbestøvning, bliver de kaldt utaknemlige, eller de påstås at lefle for EU’s marked.
Hvis vi på den anden side, som europæere, ønsker at sætte folkesundheden højere end amerikansk indenrigspolitik og multinationale interesser, må vi stå imod hr. Bushs pres. God Bless America, men nej tak til genmanipulerede fødevarer! Køb økologisk!

Martin Bentzen
Odder

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu