Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
28. juli 2003

Go’ rejse
De tjetjenske separatister der besatte et teater i Moskva, og som truede med at springe det i luften, sagde, de var selvmordsbombere på vej til Allah.
Man må håbe, de er nået godt frem.

Leif Grage

Vi skal være meget mere liberale
Det går sådan set helt fint i Danmark, men så går det heller ikke bedre. Mange lades stadigt i stikken og en del omklamres af det offentlige – helt unødvendigt!
På sigt skal vi afskaffe efterlønnen, skære toppen af café-pengene og droppe mimrekortene, så folk selv kan bestemme, hvad de bruger deres hårdt tjente løn til; men først og fremmest skal vi gøre det for at målrette indsatsen mod dem, som virkeligt har brug for det! De psykisk syge, kræftpatienterne, de hjemløse, narkomanerne og de dårligst stillede pensionister hjælpes ganske simpelt ikke godt nok; og langt hen ad vejen er det blot et spørgsmål om ressourcer. Og så har jeg kun nævnt nogle grupper indenfor Danmarks grænser.
Vi skal være meget mere liberale når det gælder folk der kan klare sig selv. Det offentlige skal ikke blande sig i, hvordan normale velfungerende danskere lever deres liv. Alligevel tillader det offentlige sig at omfordele fra den ene 90 procent af befolkningen til nogle af de samme 90 procent, selv om de fleste sagtens kan klare sig selv. Enkeltvis lyder lovene umiddelbart OK, men set i det store perspektiv er de bureaukratiske, dyre og unødvendige.
Alt dette er politikernes opgave – og tør de ikke prioritere, er de simpelthen dårlige ledere og burde ikke være i politik!

Matthew Frandsen
Radikal Ungdom Frederikshøj H/F 159 2450 Kbh. SV.

Kelly-Gate?
Er Danmark også på vej mod en ’Kellys-Gate’ sag? Som premierminister Blairs spindoctor, Alistair Campbell, og med ham bl. a. kræfter i forsvarsministeriet har ’sået’ falske rygter om nu afdøde våbeninspektør David Kelly – og dermed fremprovokerede dennes efterfølgende selvmord.
Danske højrekræfter er for tiden også i færd med at tilsvine en kendt DR-Rapportør. De to ’højreradikale’ medlemmer i DR-bestyrelsen, Karsten Madsen (V) og Søren Espersen (DF) forsøger at blande sig i DR-Nyhederne ved at forlange Mellemøsten-rapportøren Ole Sippels afgang, fordi den nuværende politiske rapportering (som vel er den mest troværdige for tiden) ikke passer ind i de to’s verdensbillede eller ønsketænkning. Må vi blive fri for politisering?

Bent Brogaard
Provstevænget 5
Galten

Fredsommeligt Amerika
Jeg har lige erfaret, at der er udkommet en fremragende tegneserie om USA’s historie: Joel Andreas: Addicted to War.
Den er på et let læst engelsk, meget grundig og omhyggeligt dokumenteret.
Det er lang tid siden jeg har læst en så god beskrivelse af USA’s historie og undervejs har jeg moret mig herligt.
Se yderligere omtale på forlagets hjemmeside, der også indeholder links til store dele af det andet Amerika, det fredsommelige: http://www.addictedtowar.com

Holger Terp
redaktør af
Det danske fredsakademi
http://www.fredsakademiet.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her