Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
28. juli 2003

Druk i Løkken
Den 10. september 1881 fødtes i Fureby ved Løkken et drengebarn, der i dåben fik navnet Lars Larsen-Ledet. Da han blev konfirmeret, meldte han sig ind i Danmarks Afholdsforening. Efter præliminæreksamen blev han uddannet journalist på Vendsyssel Tidende. Hans manddomsgerning blev Afholdsdagbladet, der i årene 1906 til 1939 udkom i Århus, men som afholdsskribent og agitator af Guds nåde var hele verden hans arbejdsmark.
Han var i høj grad medvirkende til, at USA blev tørlagt i 1920, og at Danmark ikke blev det, var sidst af alle hans skyld. Han var hadet og frygtet af spiritusfabrikanterne over hele vor klode, men han var elsket af de mange, der i kraft af den bevægelse, der blev rejst primært af ham, fik et liv fri for drikkeriets åg. Han satte Løkken på verdenskortet!
I denne sommer er Løkken kommet i mediernes søgelys af helt modsatte årsager: Ifølge tv arrangerer restauratører i Løkken ungdomsuger, hvor teen-agere animeres til druk og sex i ubegrænset omfang. De pæne danskere med moderat alkoholforbrug er forargede.
I 1954 holdt Lars Larsen-Ledet et foredrag i militærnægterlejren i Oksbøl, hvor han indledte med ordene: »I unge mennesker og jeg gamle mand har et og andet til fælles, thi jeg har alle dage bekæmpet flaskeklirren, sabelraslen og andre former for barbari.« Efter foredraget sagde en af mine nægterkammerater: »Jeg kan godt se, at det er galt, at folk drikker hus og flagstang op, men jeg vil nu gerne have en enkelt pilsner. »Føj for Satan,« svarede Lars. Det vil han også sige, hvis han fra sin himmel kan se svineriet i Løkken i disse uger.

Henning Sørensen
Landsformand for Danmarks Afholdsforening

En god smag i munden
Det er en korrekt observation, Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører, Bjarne Laustsen, gør sig (Information den 21. juli), når han bemærker, at
Kristeligt Folkeparti ikke har fået sine mærkesager igennem over for VK-regeringen, selv om vi i sin tid pegede på Anders Fogh Rasmussen som statsminister.
Derimod er han helt forkert på den, når han mener, at undertegnede af den grund bør have en »træls« smag i munden.
Partiet pegede på Fogh Rasmussen, fordi det ville en forandring og en fornyelse i forhold til Nyrups metaltrætte regering, og under valgkampen lagde vi ikke skjul på, at vi ikke ville lægge stemmer til eksempelvis nedskæringer i u-landsbistanden og urimelige opstramninger i udlændingepolitikken.
Efter valget lod Anders Fogh Rasmussen Dansk Folkeparti svinge taktstokken i dansk politik i stedet for at søge det brede samarbejde, han talte så meget om før valget. De fatale følger af den beslutning kender vi alle i dag, og Kristeligt Folkeparti meldte fra som støtteparti allerede efter regeringens første 100 dage.
Så hvad end Bjarne Lausten tror, har jeg en ganske god smag i munden. Om jeg kan bevare den afhænger naturligvis af, at vi i Kristeligt Folkeparti tænker os rigtigt godt om, før vi vælger en statsministerkandidat ved næste folketingsvalg.

Bodil Kornbek (MF)
Ligestillingsordfører for Kristeligt Folkeparti

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her