Læsetid: 2 min.

Sig noget nyt

Mine danske værdier er ikke de samme som Lone Nørgaards
21. juli 2003

Integration
Lone Nørgaard gentager i Information (7. juli) hvad vi har hørt hundredevis af gange før – i forbindelse med, hvordan vi skal begrænse antallet af muslimer i Danmark, hvilket LN anser for meget vigtigt. Kom med noget nyt!
LN taler endda om assimilation, som historien har vist, kræver flere generationer, og til den tid har samfundet ændret sig. Men det er måske det, der gør LN så »voldsomt nervøs«? Vi er andre, der nøjes med at tale om integration, som kræver en indsats fra både gammel- og nydanskere.
For at få klarhed over problemets omfang, er det nødvendigt at få besvaret følgende spørgsmål:
*Præcis hvilke indvandrere og flygtninge (med muslimsk baggrund) er det, som ikke ønsker at blive integreret? Hvilke lande kommer de fra?
*Hvordan er de fordelt på alder, køn og uddannelse?
*Ønsker de på ingen måde at bidrage til det danske samfund – og er de imod demokrati?
*Har de ønsker/planer om at ændre Danmark efter deres egen opfattelse af Koranen?
*Har modtagelsen af dem i Danmark haft nogen indflydelse på deres holdninger?

Næste runde
Når de spørgsmål er besvaret, kan vi gå videre til de næste (vi taler stadig om den samme gruppe):
*Hvor mange af dem er i beskæftigelse?
*Har nogen givet dem den opfattelse, at alle i Danmark har ret til offentlige ydelser på ubestemt tid? I så fald, hvem?
*Hvor mange gange har
de søgt job, som de ikke har fået?
*Hvor mange arbejdsgivere, offentlige og private, har valgt jobansøgere fra, alene på grund af deres fremmedartede navne og udseende? Kan vi forvente et ærligt svar på dette?

Nogen må kunne svare
Medmindre alle eksperter er afskaffet, må der findes mennesker, der kan besvare spørgsmålene.
Det ligger i selve demokratiets væsen at tage hensyn til minoriteter, hvilket ikke er det samme som, at det er dem, der skal sætte dagsordenen. Men spar os for tale om de såkaldte danske værdier (mine er for eksempel ikke de sammen som Lone Nørgaards). Mindstemålet må være accepten af demokrati og menneskerettigheder fra begge sider!
Når mine spørgsmål er besvaret, må vi jo starte debatten derfra!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu