Læsetid: 3 min.

Ryst den

Vi har skabt en debat og fået forsider og det er fandme at reklamere, noget du aldrig vil forstå eller formå – siger reklamemanden bag Cult Shaker
3. juli 2003

Reklame
Følgende er den uredigerede e-mail-korrespondance mellem mig og folkene bag de omdiskuterede Cult Shaker-reklamer.

23. maj, 2003
Kære drenge. Til lykke med Jeres nye reklamekampagne for Cult. Det er dejligt, at i er Jeres ansvar som eksponenter for reklamebranchen modent og forstår at flytte grænserne for ytringsfriheden længere og længere, så vi alle kan få udlevet vores pubertære fantasier og være stolte af, at vores IQ aldrig når over alkoholprocenten på en Smirnoff Ice. I skal være stolte af, at i aldrig fik taget den uddannelse i kommunikation, design eller dansk grammatik for den sags skyld, for konkluderer al markedsføringsteoretisk forskning i bund og grund egentlig ikke bare, at sex sælger? Jeg havde selv tumlet med en idé om at sælge spånplader for Silvan gennem en reklamekampagne med en meget smuk, ung kvinde, der dyrker sex med 8 forskellige mænd(gerne midaldrende) på én gang, men jeg var nervøs for, at alle de snerpede rødstrømper ville kæfte op, men nu er der frit slag – jeg er ikke alene! Brødre, lad os stå sammen og dyrke den nye reklameverdensorden, som jeg lige har formuleret:
1) Fuck koncepter – det tager alligevel for lang tid 2) Vi er alle eksperter (og de fleste bøger er kedelige) 3) Ansvar er for bøsser – folk kan bare lade være med at købe det, og vi leverer bare, hvad de vil have 4) Sex sælger, og variationerne er uendelige 5) Progressivitet sælger ikke
Mange kærlige hilsener
Jonas

23.maj, 2003:
Velskrevet og gennemtæmkt..........
Så god weekend til dig.
Mvh. Mikkel – on!Ad

Seriøst ment
23.maj, 2003:
Hej Mikkel. Det var skam seriøst ment. I har (udover det moralske og etiske aspekt, som man måske ikke kan forvente, at i skal dyrke, hvis i er undskyldt af lav alder og manglende uddannelse) en moralsk forpligtelse i forh. til branchen. Vi er en del seriøse aktører, der besidder en vis stolthed, og i bliver ikke ligefrem populære ved at tromle klodsede rundt som personificeringen af verdens samlede, understimulerede teanagekomplekser i en branche, der som regel har en metier, der ikke handler om at sælge alt for enhver pris. Læs en bog, gå i skole, tag nogen kurser, elsk Jeres næste, reflektér, øv jer på at stave, prøv Clerasil – hvad ved jeg? Bare gør noget ved det!
Jonas

25.maj, 2003:
Jamen jamen jamen..... Du er jo dygtig::: Og jeg har læst en bog f.eks. Simon Spies...... Han sagde jo, og jeg citerer »Dårlig omtale er bedre end ingen omtale« Den dag du tager dit arbejde seriøst skal du endelig gi lyd.. Vi har skabt en debat og fået forsider og det er fandme at reklamerer, noget du aldrig vil forstå eller formå! Men din rødstrømpe kæreste vil sikkert ikke kneppe før du har markeret dig så ok!

Tommetyk sarkasme
25.maj, 2003: Kære ven. Tak for et forrygende svar – jeg morede mig kongeligt:). Især afsnittet om Simon Spies var uforglemmelig – jeg holder meget af folk, der citerer fra tv, Se & Hør eller letlæselige biografier om Maria Hirse eller Simon Spies. Jeg sendte dig den seneste mail, da en ven gjorde mig opmærksom på, at du måske ikke havde forstået den tommetykke sarkasme, der drev ned ad væggene i den første mail. Først tog jeg jer i forsvar, da jeg hårdnakket nægtede at tro, at nogen kunne være så gallopperende småt begavet, men min mistro blev tydeligvis gjort til skammme, da jeg læste dit seneste svar.
Stavefejlene og de klodsede formuleringer indikerer, at jeg har at gøre med en ung og usikker dreng, så jeg vil lige slå et par ting fast:
Hvis jeg laver en annoncekampagne med pædofili vil den få en masse omtale – det samme gælder sex, vold, biluheld, blasfemi, lort, pis og racisme.
Men det betyder ikke nødvendigvis, at jeg er hverken seriøs, intelligent, ved noget om reklame eller markedsføring, er ret gammel, kender noget til etik, moral og æstetik, eller skaber en god debat... men forsider – det får jeg!
Lad mig kvittere med et filmcitat, så vi alle er med: »Ignorance is bliss«.
Kys fra Jonas.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu