Læsetid: 3 min.

Stop fremmedgørelsen

Myten om de mørke middelalderlige muslimer tjener til at opdele os i første- og andenrangs borgere
19. juli 2003

Integration
I sit læserbrev den 7. juli skriver Lone Nørgaard, at hun lider af en »sund skepsis« forårsaget af det forhold, at dansk statsborgerskab for »en stor gruppe muslimers vedkommende består i at dræne statskassen, stille krav om særbehandling og kritisere [LN’s] værdier, vaner og livsstil«. LN’s »sunde skepsis« omhandler en påstået uvilje blandt muslimske borgere, som ifølge hende »aldrig har tænkt sig at lade sig integrere i samfundet«. At udlændinge- og integrationspolitikken skal føres så benhårdt i dag mener hun er fordi, man ikke klart har meldt ud, at folk gerne må komme til »dronningeriget«, »hvis de kan klare sig selv, ikke ligger samfundet til byrde og skik følger«. Hun finder derfor, at Haarder og Kjærsgaard har gang i et »dybt legitimt projekt: At stoppe islamiseringen« »styret af Koranens middelaldermørke vers«.
Når jeg læser LN’s indlæg gribes jeg ikke bare af sund skepsis, men af regulær angst over en så ureflekteret reproduktion af den meget herskende diskursive sammenkædning af islam med religiøs middelaldermørke og synet på muslimske indvandrere som per se udgørende et problem for det danske samfund på grund af deres religion og etnicitet. LN reproducerer den retoriske og juridiske iscenesættelse af integration af indvandrere og det danske samfund (integration er som bekendt en to-vejs proces) som udgørende en religions- og kulturkamp mellem et påstået værdimæssigt homogent ’dronningerige’ og en påstået værdimæssig homogen gruppe muslimske indvandrere med det fælles projekt at ville ’islamisere’ det danske samfund. Jeg vil forbeholde mig retten til at sætte et overordentligt stort spørgsmålstegn ved den forudindtagede kulturessentialistiske opfattelse. LN er selv med til at konstruere et middelalderligt skel mellem ’rent og urent’ i sin opdeling af ’rigtige danskere’ med sunde moderne værdier og ’mørke middelalder muslimer’, der nægter at modernisere sig, og hvis tilstedeværelse i Danmark forventes at medføre en undergravning af det danske samfund. Det er en ureflekteret, unuanceret og usaglig retorisk konstruktion, der i sig selv er medvirkende til at hæmme integrationen og ønsket hos folk om at integrere sig med hinanden.

Savner argumenter
Jeg savner i debatten saglige konkrete argumenter for, hvorfor og præcis hvordan muslimske indvandrere udgør en trussel mod det danske samfund. Hvad er det for farlige ’særkrav’, muslimer stiller? Er det deres grundlovssikrede ret til religionsfrihed? Og hvad er det præcist for danske værdier, LN finder er truede? Er LN bange for en religiøs diktering af politik og undergravning af demokratiet som følge af (den temmelig fiktive forestilling om) en fuldstændig ’islamisering’ af samfundet? I så fald vil jeg hårdnakket hævde, at en sådan undertrykkende sammenblanding af religion og politik allerede i dag praktiseres i stor stil af de ’moderne’ danske politikere qua en udlændinge- og integrationslovgivning, der legitimerer forskelsbehandling af borgere på baggrund af religion og etnicitet samt en grundlov, der ikke tydeligt nok adskiller kirke og stat og dermed forhindrer dette. Men LN synes måske ikke, at det er et problem, at religion og politik sammenblandes og muliggør diskrimination, så længe det bare er kristendommen, der dikterer?
Den sammenblanding af religion og politik, der present praktiseres og den hierarkiske opdeling af første- og andenrangs borgere i samfundet som følge heraf, er næppe særligt befordrende for hverken integrationen eller det demokrati, som vi ellers er så stolte af. Ej heller er den efterhånden temmelig trættende diskursive (re)konstruktion af integration som en assimilationskamp mellem forskellige homogene kulturer, hvor den ene menes at være den anden overlegen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu