Læsetid: 1 min.

Uværdige nedskæringer

Danmark for rig til fattig u-landsbistand
Debat
9. juli 2003

U-landshjælp
Venstres udenrigsordfører, Troels Lund Poulsen, kritiserer den 2. juli Socialdemokratiet for ikke at ville være med til at prioritere u-landsbistanden, og også for ikke at ville se u-landsbistanden som del af den samlede danske udenrigspolitik.
Men hvor har Troels Lund Poulsen det fra? Han henviser til mine udtalelser i forbindelse med fremlæggelsen af regeringens planer for Danmarks udviklingspolitik de næste fem år. Men det jeg sagde i mine kommentarer til regeringens udspil var følgende:
For det første er det skuffende, at regeringen fremover vil holde fast i sin besparelse af bistanden fra 2002 på halvanden milliard kroner. Det viser, at den er uden virkelig vilje til at gøre noget ved de store globale problemer, som jo ikke bliver mindre. Vi er for rige i Danmark til at føre en så fattig politik.
For det andet sagde jeg, at vi er helt med på en øget indsats for at bekæmpe terror og hjælpe flygtninge, men vi er er uenige i Regeringens besparelser.
For det tredje er vi uenige i, at Regeringen vil halvere bidraget til ILO (Den Interna-tionale Arbejdsorganisation, red.), som prøver på at skabe bæredygtige arbejdspladser i Den Tredje Verden. Netop jobskabelse er jo helt afgørende for, at der kommer en selvbærende udvikling i de fattige lande, så bidraget til ILO burde mindst være det samme som tidligere.

Om igen
Vi har ikke på noget tidspunkt sagt, at den danske internationale indsats på 15 milliarder kroner om året er en fattig indsats. Vi har sagt at med den politik, som regeringen fører vil u-landsbistanden i 2008 være faldet til 0,79 procent af BNI.
Så om igen, Troels Lund Poulsen. Vi er parate til at diskutere prioriteringer, og vi
er også parate til at øge indsatsen på flygtningeområdet. Men vi fastholder, at den reelle nedskæring, som regeringen lægger op til er uværdig for et rigt land som Danmark.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her