Læsetid: 1 min.

Haj forbi

Enhver skal da have mulighed for at vælge bolig efter behov og økonomi
Debat
29. august 2003

Bolig
Egentlig burde jeg ignorere et så ulødigt angreb midt i et forløb, hvor det turde stå klart for enhver, at denne regering vil sikre flere boliger og give enhver mulighed for at vælge den boligform, der passer bedst til økonomi og behov.
Det var min reaktion på det indlæg, RUC-studerende i journalistik- og socialvidenskab, Klaus Cort Jensen, havde den 22. august, om regeringens oplæg til lejernes mulighed for at overtage deres almene bolig.

Vildfarelse
Klaus Cort Jensens personlige vildfarelse må han da også selv tage vare på. Men jeg svarer alligevel, så vildfarelsen ikke får lov at stå uimodsagt overfor seriøse, bredere kredse.
Klaus Cort Jensen beskylder bl.a. mig for at være bolighaj og mangle den fornødne indsigt i økonomi, siden jeg kan foreslå, at lejerne skal kunne overtage den almene bolig til ejerboligprisen. Klaus Cort Jensen mener, at den sande markedspris på boligmarkedet svarer til, hvad der betales for almennyttige og ældre private lejeboliger samt andelsboliger.
Det er ikke rigtigt! Lejen/ boligudgiften for de boliger, Klaus Cort Jensen nævner, er jo netop ikke bestemt af udbud og efterspørgsel.
De er bestemt af lovgivningen.
Resultatet kender vi. Mobiliteten på dele af boligmarkedet er lav, og i mange år er der ikke blevet opført tilstrækkeligt mange private udlejningsboliger.
Lejernes mulighed for at overtage deres almene bolig betyder heller ikke, at kassedamen bliver hjemløs, som Klaus Cort Jensen skriver. Provenuet fra salget af lejlighederne skal gå til nye almene boliger.
Og værst af alt forsøger Klaus Cort Jensen at give indtryk af tvang. Ingen tvinges – men får et ægte frit valg. Det er da en sund livsholdning.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her