Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
22. august 2003

Aldersfascisme
Det er en ordentlig omgang aldersfascisme, vi præsenteres for i forsidelederen den 15. august. Lederskribenten David Trads har studeret SF så længe, at han har fundet ud af, at Holger K. er ældre end Morten Homann. Deraf følger at Holger K. er gammeldags, uduelig osv., mens Homann er ung og frisk og repræsenterer en ikke nærmere beskrevet fornyelse. Karakteristikken er ikke så eksplicit beskrevet som her, men meningen er ikke til at tage fejl af, og det begrundes alene med de omtalte personers alder. Der er ingen eksempler og ingen argumenter.
Som bekendt har Trads mange meningsfæller i den offentlige debat. Sangen om de gamle, der skal ud, hyles af ulveflokken igen og igen. Som med al anden fascisme behøver man ikke eksempler og argumenter, alle ved jo, at man har ret: ud med de gamle. Når man hyler med ulvekobbelet behøver man heller ikke være rationel og stringent. I næste uge kan Trads (og meningsfællerne) fint skrive en leder med det modsatte indhold, såsom den med at de ældre skal blive længere på arbejdsmarkedet, således at vi undgår problemerne med de små årgange. Det er for galt, at de ældre kun interesserer sig for at spille golf. Der er endnu en fordel forbundet med at hyle med ulvene. Den slags ledere kan man have liggende på computeren og gentage med mellemrum.
Trads vil måske indvende, at lederen handler specifik om SF og ikke om ældre i almindelighed. Men det holder ikke, som nævnt mangler argumenterne og eksemplerne. Der underforstås alt for meget; vi ved jo alle, at de gamle er stivnede i en dogmatik, ikke sandt?

Erik Ejlskov
Kornvej 14, Roskilde

Ingen nedtoning
Rasmus Lindboe blander to ting sammen i forsideartiklen ’Haarder nedtoner Foghs stramninger’ 8. august. Jeg nedtonede ikke noget som helst af det, statsministeren sagde efter hjemkomsten om problemerne med unge andengenerationsindvandrere. Tværtimod udbyggede jeg det på sommergruppemødet. Hvad jeg nedtonede, var noget helt andet, nemlig de mindre udlændingelovjusteringer, der er på vej vedrørende tilknytningskravet m.v. Ganske enkelt, fordi jeg ikke vil udtale mig om dem. Derfor henviste jeg Lindboe til de punkter, der allerede har været offentliggjort i de 114 punkter til en bedre integration, der blev offentliggjort i foråret. Resten vil jeg ikke fortælle hverken ham eller andre om. Det må han finde sig i. Det berettiger ham ikke til at lave falske historier og overskrifter og blande tingene sammen.

Bertel Haarder
Integrationsminister

SVAR: Artiklens referat af Bertel Haarders udtalelser følger nøje et interview, som vi har på bånd.Red.

Når David græder
Kære David Rehling. 
Som skrevet står: »Salige er de enfoldige, thi de skal arve jorden.« Ak, ak!

Erik Johansen
Nygårdterrasserne 219 C, Farum

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her