Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
21. august 2003

Værd at kæmpe for
Mette Nejmann er indigneret over, at Cubas præsident, Fidel Castro, har fået, hvad hun opfatter som en rosende omtale i Information. Han er ikke demokratisk efter hendes normer. Det er der sikkert ingen andre statsledere, der er i Den Tredje Verden, hvilket burde tilføjes, medmindre man dyrker særlige aversioner mod stater, der ikke er i lommen på USA og ikke ønsker at være det.
Et borgerligt demokrati kræver frie og umanipulerede valg. Penge, politisk pression og propaganda kommer ind, og det accepteres. Ytringsfriheden føres frem som et banner og ender bl.a. med at knægtes af friheden til privat at opkøbe og kontrollere medierne,som i Berlusconis italienske variant.
I Afrika, hvor jeg har arbejdet i 12 år, står det endnu værre til, men her ved man dårligt nok, hvad demokrati er, hvilket til en vis grad kan tjene som undskyldning. Præsidenten i Namibia er udstyret med en flot demokratisk forfatning. Han ignorerede, at forfatningen kun tillod ham at sidde i to perioder. Han lod sig vælge tredje gang »på utallige opfordringer«. Den slugte alle donorlandene.
USA’s præsident, Bush, vandt et valg med ca. 25 procent af vælgerkorpset bag sig, og det var næppe flertallet af de afgivne stemmer, men forfatningen er demokratisk, og dødsstraf bruges flittigt. Her kan Cuba slet ikke være med, men det er heller ikke meningen. Jeg vil selv foretrække et demokrati uden dødsstraf, ulighed og fattigdom, men med frihed, lighed og broderskab. Det er en utopi, men nok værd at kæmpe for.

Ole Timmer
Lemnosvej 23, Kbh. S

Præstation i særklasse
Sådan er det med sommer: Det er forbigået min opmærksomhed, at Information har udskrevet en prisopgave med overskriften »Forvirring«. Den vindende afhandling derimod har jeg nu læst – på lederplads på forsiden 14. august, ’Kom nu ind i kampen’ – og det flere gange. Jeg må sige: Den virker! Og jeg tror, det skyldes, at den er autentisk. Forvirringen er ikke bare noget, Rune Lykkeberg får frembragt i læseren med smarte tricks, nej, jeg tror, den kommer indefra.
Selv kan jeg jo ikke lade være med at lægge mærke til den med »formodede venstreorienterede«, der »kritiserer islamiske livsformer som 'middelalderlige'«. Det er vist blandt andre Lone Nørgaard, der her er tale om, men det lades man elegant i uklarhed om, eftersom hun først optræder ved navns nævnelse til sidst og da som én af lederne af en »intellektuel farce« sammen med »præsterne på højrefløjen og Claes Kastholm Hansen«.
Jeg lægger særligt mærke til den, fordi jeg selv har støttet Lone Nørgaards påpegning af den simple kendsgerning med islamisk kulturs middelalderlige karakter og derfor kan påskønne forvirringen, når jeg nu ser det fremstillet som tidsspilde og hverken ved, om jeg er venstreorienteret eller ej, om der er nogen, der formoder, jeg er det, eller om det i givet fald er mig selv, der formoder det.
Det er en præstation i særklasse.

Keld Brikner

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her