Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
29. august 2003

Svar til en afilosofisk minister
Kulturministeren skriver i sit svar den 28. august på mit ’brev med hjem’ til ham (23. august), at han selv ikke er filosof, og undertegnede ikke ved, hvad politik er. Det første har sin rigtighed, det andet kan man altid diskutere. Men ingen diskussion, når det gælder Brian Mikkelsen, han kender politikkens natur.
Politik er ikke, skriver Brian Mikkelsen, at varetage mindretallets interesser, men at operationalisere flertallets. Herefter henviser Mikkelsen til Machiavelli, der i sin i øvrigt filosofiske bog om magtens (u)væsen, anbefalede fyrsten at myrde majoritetens foretrukne embedsmand, skære ham i fire stykker og lægge stumperne i torvets hjørner. Så kunne folk jo se, hvem der bestemte. Men måske den ufilosofiske Mikkelsen kun har læst Fyrsten i Illustrerede Klassikere.
Ministeren henviser til mine indvendinger mod hans tonefald og konstaterer, at regeringens værdier er andre end mine. Sikkert. Men så spørger jeg igen: hvilke værdier? Regeringen, kulturministeren og folketingsflertallets repræsentanter taler ustandseligt om de danske værdier, men skylder fortsat at definere dem. Nu skylder Brian Mikkelsen endnu mere, nemlig at redegøre for hvorvidt kulturradikalismens betydelige bidrag på godt og mindre imponerende til dansk kultur gennem mange årtier kan eller ikke kan henføres til danske værdier, og om en minister ikke har pligt til også at tilgodese videreudviklingen af disse energier? Brian Mikkelsen taler uden om mine protester mod hans retorik, ganske som han har lært i den politiske skoling, han så selvbevidst henviser til. Det bliver til nogle forblommede opremsninger af fradragsregler for kunstindkøbere og skattefri legater og skattebetalingsordninger som de færreste kunstnere får glæde af. Men ikke ét ord om de utallige nedskæringer over hele feltet og de 15 procent af bibliotekspengene ministeren ensidigt og groft tog fra forfatterne. Var dette en særlig konservativ kulturværdi at beskære fattige forfatteres velerhvervede rettigheder til fordel for et uforsvarligt skattestop? Endelig besværer Brian Mikkelsen sig over mine hårde ord om statsministeren. OK. Så nøjes vi med at slå fast at Brian Mikkelsen uden udtalte skrupler tjener under en mand, hvis politiske fortid indebærer grov vildledning af Folketinget samt kreativ bogføring i Skatteministeriet. Henhører dette i Mikkelsens og Regeringens kulturelle regnebog under danske værdier?
Georg Metz

’Kartoffeltysk’
Ifølge Inf. den 22. august (side 12) skulle Bayern München spille hjemme mod Hamburger SV. Artiklens forfatter(inde?), har, som eneste tilskuer på det Olympiske Stadion i München, sikkert i mellemtiden opdaget, at kampen blev spillet i Hamburg. I samme udgave (i2, side 10) er Andreas Baaders billede ikke øverst til højre, men øverst til venstre!
At Inf. i fremtiden helst skulle holde sig fra ’det tyske’ (både m.h.t. indholds- og udtrykssiden) bliver også understreget af ’Kammerat’ G. Metz (bagsidens leder den 23.-24. august) der omtaler ’alte Kammeraden’ (kig engang i Kapers ordborg).
»Det er altså i detaljen, at djævelen er begravet...« (Inf.,
lederen, 23.-24. august).

Wilfried Schuhmacher
Kirkebakken 13, Gadstrup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her