Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
11. august 2003

Lille sol, jeg nyser hen på dig
Som dreng var jeg lettere velnæret, bestemt ikke skuffens skarpeste kniv (en rusten brødkniv fra 1970’erne). Hagen hang slapt, og mit gennemæltede dejansigt bølgede ved enhver bevægelse. Jeg var ofte ude på toilettet for at veje mine kønsdele, mens jeg mediterede over en lunken fest, jeg ikke var indbudt til. Så tømte jeg mig, hulkede, trak i kæden, skyllede mine tårer ud. Udenfor hældte solen brændende kærlighed over jorden. Jeg steg i graderne, øjnede mit liv som en chance og krævede lige så stille og frækt, at verden kom mig ved.

Rolf Steensig

Pæredanskere
David Rehling benytter i tirsdagsavisen en præsentation af et museum for hollandske indvandrere som afsæt til at spørge, hvordan ’vi’ kan forlange, at nye grupper, der er kommet til det danske samfund, på »en halv generation skal gøre sig pæredanske«. Spørgsmålet forudsætter, at nogen mener, at f.eks. tyrkiske indvandrere i løbet af nul komma fem skal gøre sig til pæredanskere. I den seriøse del – som Information ikke har bidraget overvældende til – af debatten om flygtninge, indvandrere, integration, nationalisme, globalisering og jeg skal komme efter dig forekommer så forenklede og naive forestillinger ikke. Spørgsmålet er, hvor de gør, og om det er svaret på dette ’hvor’, der dels er DR’s ’vi’ og dels den gruppe, han henvender sig til. Eller om det ikke snarere er sådan, at han og avisen igen vil score populistiske point ved at massere læsere, som de næppe kan have respekt for, med groteske og naive fjendebilleder?
Afslutningsvis spørger DR, om ikke de nutidige indvandrere »også (skal) have lov til at belønnes med et museum for deres kulturelle standhaftighed – nogle hundrede år ud i fremtiden«. Igen er retorikken løbet af med DR, for så længe ventede vi jo ikke. Vi har allerede frilandsmuseer som Vollsmosen og Gjellerupparken, for bare at nævne to af dem. Men hvis jeg boede der og delte de livsvilkår, vi finder gode nok – og ’vi’ omfatter her f.eks. DR, undertegnede og en hvilken som helst skribent på eller læser af Information – for disse ghettoers såvel gammel- som nydanskere, ville jeg ikke opfatte den sociale, sproglige og kulturelle segregation, jeg var udsat for, som en belønning. Og i stedet for at stille op til fotografering, når journalister kommer på besøg, ville jeg dele øretæver ud. Håber jeg.

Poul-Erik Hjort Pedersen
Frodesgade 140, Esbjerg

Spiller Falck dobbeltspil?
I foråret 2003 oplyste det danske vagt- og sikringsfirma Group 4 Falck, at det ville trække sig ud af bevogtningsopgaver for de ulovlige bosættelser på den besatte Vestbred. Dem havde det israelske vagtfirma Hashmira udført, og Group 4 Falck ejer halvdelen af dette firma.
Men i juli måned udsendte Falck en pressemeddelelse, hvor koncerndirektør Lars Nørby Johansen udtalte sin stolthed og beærethed over, at besættelsesstyrkerne i Irak havde tildelt koncernen den opgave bl.a. at passe på koalitionsstyrkernes hovedkvarter i Basra. Altså også i et land der er blevet okkuperet mod FN’s vilje.
Kan vi da forvente, at Group 4 Falck også her frivilligt vil trække sig ud af en opgave fordi den strider mod folkeretten?
Eller skal de mange medlemmer, der indbetaler til Arbejdsmarkedets Tillægspensiom, ATP, finde sig i denne bevogtningspolitik, som deres pensionkasse støtter? ATP er nemlig en af hovedaktionærerne i Group 4 Falck.

Kai Dalsgaard
Grønne Demokrater
Mejerivej 35
Odder

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her