Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
6. august 2003

Stop for avislæsning
Inf.’s faste kommentator Martin Ågerup går altid højt op i sin opgave som selvbestaltet politisk korrektør. Den 2. aug. påtog han sig således den vanskelige opgave at ændre nogle af de vrangforestillinger om økologi som Informations dumme læsere må forventes at indehave: Insektgift udvundet af f.eks. krysantemum er naturligvis ikke mindre miljøskadeligt end syntetisk gift, forklarer M.Å. Thi alt i naturen er nemlig skadeligt i tilstrækkeligt høje doser. M.Å. bruger indtagelse af salt som eksempel herpå. Den opvakte læser finder uden videre parallelle eksempler: Selv om grandtante Klare sagtens tåler en skefuld rosengelé, kan man ikke uden risiko stoppe fem buketter langstilkede røde roser i halsen på hende. Og så videre. Heraf fremgår klart, ifølge Ågerup, at ekstrakt af krysantemumblomst er miljøskadeligt. Andet belæg anfører han ikke. Er krysantemumekstrakt biologisk nedbrydeligt? Er der nedsivning til grundvandet? Utilsigtede bivirkninger? Forgiftning af drikkevandet? Irrelevante spørgsmål, når vi nu ved at indtagelse af to kilo salt er farligt.
Af disse og andre lige så gennemtænkte grunde undgår M.Å. økologiske varer. Måske burde tilsvarende overvejelser medføre ophør af avislæsning?

Allan Nørgaard Andersen
Ryesgade 1
København N

CO2-afgift II
I et tidligere læserbrev i denne avis (8. maj) stillede jeg følgende spørgsmål: Hvorledes kan staten pålægge mig at betale en CO2-afgift på NESA’s ’naturstrøm’ (vind- og biogas-energi)? Læserbrevet blev senere af Enhedslistens Rikke Fog-Møller stillet som udvalgsspørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren. Af hans svar fremgik det, at det ville være »hensigtsmæssigt at tage afgifterne op til fornyet overvejelse« i forbindelse med »implementeringen af det forventede direktiv fra EU om CO2-kvoteregulering«. Ministeren fortsætter: »Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at der ved en eventuel revision af afgiftssystemet ikke alene skal tages hensyn til energi- og miljømæssige forhold, men også varetages statsfinansielle hensyn.« Dvs. at det bla. er af hensyn til statens økonomi, at vi opretholder en CO2-afgift på CO2-fri strøm! Jeg må således konkludere, at CO2-afgiften er blevet omlagt til en generel energiafgift, d.v.s. en skat. Paradoksalt nok skal denne være med til at financere regeringens såkaldte ’skattestop’.

Anders Johansen
Teglgårdsvej 119
DK-3050 Humlebæk

Pølsesnak i sommerlandet!
Den 31. juli bliver Kristen Bjørnkær, så bedøvet af sin ’pølse’-snak med Kristen Poulsgaard, at han kommer til at give læserne en forkert oplysning. Hans Kirks Fiskerne udspiller sig ikke i egnen omkring Harboøre og Lemvig. Men over 100 km længere mod øst i og omkring den lille landsby Gjøl ved Limfjorden.

Ole Hvas
Borgmester Jensens Alle 25c, Kbh. Ø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her