Læsetid: 3 min.

Find først nogle facts

Hvis Georg Metz ikke kan tage en moderat og konkret kritik, så er han endnu mere mimose-agtig, end jeg havde troet
17. september 2003

Debat
Georg Metz er i en artikel den 12. september vred over, at jeg har bidraget til kritikken af Program 1. Han reagerer tydeligt nok ikke på det indlæg, jeg selv skrev i Jyllands-Posten, men alene på Berlingskes referat et par dage senere.
Jeg formulerede mig imidlertid yderst forsigtigt omkring temaet ’venstreorientering’.
Som flittig lytter kan man ikke benægte, at medarbejderne ved Danmarks Radios magasinprogrammer udvælger stof og formulerer sig, som om de hælder til venstrefløjen i dansk politik. Jævnfør magistrene! Det får være. Men problemet kunne i nogen grad udbedres ved at fastholde professionalismen som varemærke. Gang på gang er der lange indslag om bøger og rapporter med sekteriske synsvinkler, der ukritisk viderebringes. Fra Italien får man ingen forklaring på, hvorfor italienerne tilsyneladende foretrækker den frygtelige Berlusconi frem for den velsignede venstrefløj – det er der jo historiske grunde til. Amerikanerne nedgøres – under Irak-krigen var der ingen ende på forkerte spådomme fra de mange politikere i forskerklæder.
Hvorfor viderebringer radioen ukritisk Lærerforeningens klynkeri om klassekvotienter, når den danske folkeskole faktisk er den skole i verden, der suverænt har det højeste lærerforbrug pr. elev (måske undtagen Norge på grund af de mange små bygdeskoler)? Det er jo på intet punkt ressourceforbruget, der halter efter andre landes. Det er resultaterne. Hvorfor behøver en monopolradiostation som P1 tale organisationer og NGO’er efter munden? Gem indslaget og find nogle facts først. Det er monopolradioens privilegium.

Flere green cards
Hvis radioavisen den 6. august havde fortalt lytterne, at den svenske socialdemokratiske miljøkommissær Margot Wahlström nu vil tvinge gift ud over det danske landskab til skade for miljø og fugle, mon så lytterne havde troet det? – Vær så venlig at fortælle, hvem det er i EU, der gør dit eller dat. Så har lytterne en chance for at vurdere, om det dog kan være rigtigt.
Når Kommissionen ifølge et magasinprogram foreslår øget indvandring, så er det uden mening at holde det op imod af den danske udlændingepolitik. Danmark udsteder flere og ikke færre arbejdstilladelser, green cards. Det er blevet lettere at rekruttere for virksomhederne, som nu har forhåndstilsagn i form af den nye liste over professioner, der automatisk udløser opholdstilladelse (læger, sygeplejersker, laboranter, ingeniører osv.).
Bliver der mangel på flere kategorier, bliver listen udvidet. Og der kan også gives opholdstilladelse til arbejdstagere, der ikke står på listen. Dertil kommer, at Danmark – i modsætning til den pågældende kommissærs hjemland – åbner for østarbejdskraft fra 1. maj næste år, idet Danmark hører til de få lande, der undlader at benytte os af den syv års overgangsperiode, der er aftalt. (Med 17 procent arbejdsløshed i Polen, bliver der ikke mangel på ansøgere til ledige job i Danmark!)

Et fata morgana
Hvem kan med forstanden i behold tro på den megen radiotale og de mange skriverier i dagbladet Politiken om »mangel på udenlandsk arbejdskraft i Danmark«? Det er et fata morgana, som man skal være døv og blind for at tro på. Hvortil kommer, at den aktuelle indvandring desværre påvirker arbejdskraftforsyningen negativt på grund af den dårlige integration og den ringe deltagelse i arbejdslivet. Indvandringen bruger mere arbejdskraft, end den leverer, desværre. På den baggrund må adskillige radio-indslag betegnes som nonsens.
Hvis Georg Metz ikke kan tage en så moderat og konkret kritik, så er han endnu mere mimose-agtig, end jeg havde troet. Heldigvis har radiocheferne Leif Lønsmann og Søren Knudsen svaret professionelt og imødekommende. Det giver håb om, at begrebet ledelse kan erstatte den misforståede kollegialitet, der ofte stiller sig i vejen for intern kritik og fornyelse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu