Læsetid: 2 min.

Tilfældet Trads

Debat
18. september 2003

Alder
Information har siden seneste chefredaktørskifte igen og igen problematiseret alderens og de grå hårs suppedas hos SF. Og hår i suppen skal der findes. Men jeg frygter for tilfældet Trads, for det kan ikke være rart at have det sådan – udspændt mellem dødsangst og ungdomskult.
Maurice Chevalier skal have sagt, at en høj alder slet ikke er så ringe, når man tager alternativerne i betragtning. Det er tydeligvis ikke en indsigt man tilslutter sig på Informations redaktion. Og dog.

Nødig være foruden
+ 50-tendensen, med dybe rødder i det i disse år så forkætrede ’68-fænomen, spiller en ikke helt uvæsentlig rolle på Information. Jeg ville i alt fald nødig være foruden Georg Metz, David Rehling, Ebbe Sønderriis eller Jørgen Steen Nielsen, og det ville ligge mig fjernt at afskrive dem som forældede, dumme, ligegyldige, bagstræberiske, fodslæbende… tværtimod.
I disse måneder leverer de ovennævnte – og en række af deres både yngre (f.eks Camilla Mehlsen eller Rune Lykkeberg) og ældre kolleger på Information (f.eks Torben Krogh), noget af det bedste Information har givet os i årevis.

Mild hovedrysten
I begyndelsen irriterede det mig – det indrømmer jeg. Men efterhånden har David Trads’ sygelige optagethed af SF-politikeres alder oftere og oftere fremkaldt en boblende latter og mild hovedrysten. For Herre Jemini. Så længe der har været mennesker på denne jord i organiserede samfund har alder – specielt den højere – været et brand for indsigt, visdom og tålmodighed, og kun siden Tommy Steele, altså sølle 50 år, har ungdomskulten villet forkaste alt – som en gårsdagens Information.
Hvordan kan det være at en journalist er værd at lytte til når han/hun er +50 når det ikke er tilfældet for politikere?
Det er jo i alt fald ikke præcisionen og detaljens akkuratesse der præger Trads’ dækning af SF. Villy Søvndal præsenteres som en del af ledelsen, trods det forhold at han hverken sidder i Forretningsudvalget eller gruppebestyrelse.
Gitte Terp (40 år) er ældre end tre af de nye Forretningsudvalgsmedlemmer (som er 27, 35 og 39 år) og Gitte Terp vil næppe i sit syn på EU eller ligestilling finde nåde for Trads blik som ’fornyer’.
Jeg finder dog fortsat trøst i at Trads har begået nogle flotte og kritiske forsider om Irak-krigen og skænker det (næsten) ikke en tanke at vi er omtrent jævnaldrende. Og jeg kan altid søge til f.eks Jørgen Steen Nielsens (og Jørgen Dragsdahls) temasider om missilskjoldet, når jeg får brug for overlegen detaljerigdom, oplysning og kritisk refleksion, og takket være Trads være bevidst om, at også Informations gamle garde er et aktiv – ikke mindst når man tager alternativerne i betragtning.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her