Læsetid: 2 min.

Frederik på knallert

Debat
10. oktober 2003

Tekst-tv
TV2 tekst-tvs prioritering af nyheder har altid undret mig. Stort og småt blandes sammen i én pærevælling: En terroraktion med 50 dræbte står side om side med en tragisk oplysning om en fodboldspillers forstuvede fod o,s.v
I øjeblikket har en royal begivenhed en ret høj prioritet i nyhedsdækningen – for at sige det meget, meget mildt.
Jeg har meget overvejet at emigrere – dog ikke til Australien, indtil det værste mediehysteri forhåbentlig er overstået, d.v.s, indtil maj/juni næste år, når brylluppet er overstået.
Subsidiært kan man jo springe alt det royale over i mediestrømmen, men så er der jo næsten ikke andet end vejrudsigten tilbage i nyhedsdækningen. Og den ser jo sort ud for de kommende måneder.
Jeg havde dog på forlovelses-onsdagen besluttet mig for at boykotte medierne. Jeg kunne dog ikke lade være med at gå ind på TV 2’s tekst-tv. Det kunne jo være, at jorden var gået under eller lignende, der muligvis kunne fortrænge prinserøgelsen.
Nyhedssiden havde følgende hovedoverskrifter, taget nede fra på side 111:

*Kronprinsen: En kæmpeglæde
*Kronprinsen friede helt ’normalt’
*Mary: En overvældende dansk modtagelse
*Mary savner familien
*Kronprinsen: God start at være to
*Historiker: Marys fortid tjekket
*Kronprinseparret vil udvikle sig
*Kronprinsepar ønsker børn

Ingen af disse overskrifter fik mig til at bryde mit boykot-løfte ved at gå ind og læse historierne bag disse ret forudsigelige og banale overskrifter.
Men den øverste (og sidste) hovedoverskrift fik mig godt nok op af stolen: Kørte på knallert over Storebælt.

Tidlig polterabend
Hvad var nu det ? Havde Frederik allerede taget hul på polterabend-festlighederne ? Eller havde parret simpelt hen allerede fået nok og var på vej til at flygte fra rampelyset på en for kongelige ret utraditionel måde?
Jeg kunne ikke modstå fristelsen, men måtte klikke mig ind på siden.
Ak. Historien drejede sig om en hollænder, der ikke var klar over, at forbindelsen over Storebælt havde karakter af motorvej og derfor var forbeholdt biler og motorcykler. Forbryderen fik ved ankomsten til Sjælland præsenteret et bødeforlæg og måtte betale billet i form af motorcykeltakst.
Hvad man kan lære af min beretning fra det virkelige liv på tekst-tv, ved jeg egentlig ikke. Men man kan da (endnu engang) undre sig lidt over TV 2’s prioritering af nyheder.
Under alle omstændigheder morede jeg mig kongeligt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her